Hoe deed je dat toen

Welke boeken kon je vroeger lenen in de bibliotheek? Hoe anders was het vroeger op school? En hoe zocht je eigenlijk informatie op? Kortom: hoe gingen dagelijkse dingen ‘toen’? We vroegen het aan Steef (61 jaar) en Ria (80 jaar).

Steef (61 jaar): "Vroeger waren er geen computers in de bibliotheek"

Steef 1984

“Het grootste verschil tussen de bibliotheek van vroeger met nu is dat vroeger alles met de hand ging. Er waren nog geen computers! Als je een boek leende, kreeg je een kaartje met daarop de datum dat je het boek weer moest terugbrengen.”

Lees hier het hele interview met Steef

Ria (80 jaar): “Op zaterdag moesten we ook naar school!”

Steef 1984

“Vroeger had je geen basisschool met jongens en meisjes in de klas, maar had je twee aparte scholen: de meisjesschool en de jongensschool. We moesten iedere dag een half uur lopen naar school, en ook weer een half uur terug. En we moesten ook op zaterdag naar school!

Lees hier het hele interview met Ria

Bronvermelding beeld: Uitleen van boeken aan jeugdige lezers bij de R.K. Leeszaal en Openbare Bibliotheek aan de Nieuwe Gracht 70, door Noord-Hollands Archief, Beeldcollectie van de gemeente Haarlem, NL-HlmNHA_02567