Zo is lezen in de zomervakantie nog leuker!

Drie handige zomerleestips van Melissa, leesconsulent bij de Bibliotheek. Lees bijvoorbeeld eens in een boom...

Onderzoek laat zien dat kinderen één of twee AVI-niveaus terug kunnen vallen als zij een lange periode niet lezen. (AVI is het systeem waarmee school de technische leesontwikkeling van je kind meet.) Melissa geeft tips hoe je kind tóch met plezier door blijft lezen in zijn vrije tijd.

Tip 1: Doe een leesbingo

Download een leesbingokaart en print deze.
Iedere keer als je een opdracht hebt gedaan, mag je een hokje op de kaart afstrepen. Bijvoorbeeld: ik lees op de wc / in het donker met een zaklamp / in een boom / met een zonnebril op. Een leesbingo daagt kinderen uit om verschillende soorten boeken te lezen, op allerlei momenten, manieren en plekken.

Tip 2: Lees eens een ander soort boek

Duik ook eens in een ander soort boek! Pak bijv. een moppenboek of een weetjesboek over een onderwerp dat je op dit moment bezighoudt. Er zijn ook stripboeken, kijk- en zoekboeken, gedichten, prentenboeken en tijdschriften. En heb je al eens aan luisterboeken gedacht? Die kun je lenen via de Online Bibliotheek app en overal beluisteren via een tablet of smartphone. Heel relaxed tijdens een lange autorit!

Tip 3: Verzamel boekentips

Vraag vriendjes en vriendinnetjes naar boeken die zij leuk vinden.

Hier geven we je alvast de boekentips van Loulou (9 jaar), Fay (10 jaar), Huub (8 jaar) en Chadi (11 jaar):