BiebPanel 2015-3: Communicatie - december 2015 - Infographic

BiebPanel.nl is een online onderzoeksplatform, speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken 4 x per jaar van actuele klantinformatie op allerlei voor de Bibliotheek relevante gebieden. Inmiddels doen ruim 90 Bibliotheken mee aan BiebPanel. Met meer dan vijfendertigduizend leden is het één van de grootste klantenpanels van Nederland!

Onderzoek

In onderstaande ‘infographic’ zie je de resultaten van het derde Biebpanel-onderzoek van 2015 dat gehouden is van 16 september t/m 5 oktober 2015. In dit onderzoek is in kaart gebracht hoe de leden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland de informatievoorziening van de bibliotheek beoordelen en hoe deze kan worden geoptimaliseerd.

Deelname aan dit onderzoek

Het totaal aantal deelnemers aan dit Panel bedroeg 15.647 (46%). Het aantal deelnemers aan het Biebpanel van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland aan dit onderzoek bedroeg 421 respondenten (een respons van 43%). Hiermee is de respons 5% lager dan de respons van het vorige onderzoek dat ging over de maatschappelijke waarde van de Bibliotheek.

Uitkomst van het onderzoek

In dit onderzoek is in kaart gebracht hoe de leden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland de informatievoorziening van de Bibliotheek beoordelen en hoe deze kan worden geoptimaliseerd. De communicatie van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland wordt over het geheel genomen positief beoordeeld. De belangstelling voor informatie via apps of de mobiele telefoon ligt in Zuid-Kennemerland iets hoger dan in het totale Panel, maar het betreft nog steeds een beperkte groep.

Panelleden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland beoordelen de website als redelijk goed, even goed als in 2014, maar iets lager dan in het totale BiebPanel (vooral door leden tussen de 35 en 55). Leden gebruiken de website vaak om informatie te krijgen over de Bibliotheek. Veel gebruikers van de Bibliotheek bekijken sites op hun smartphone. Dat geldt ook voor onze website. Deze functionaliteit is sterk verbeterd. Het doorklikken op covers naar de catalogus levert problemen op. Dat is jammer; we doen ons best om dit probleem op te lossen. Gebruikers zien graag nieuwe aanwinsten op de site, gevolgd door activiteiten, recensies en een top tien van de meest uitgeleende boeken.

Ook de digitale nieuwsbrief wordt redelijk goed beoordeeld, en het aandeel panelleden dat de digitale nieuwsbrief ontvangt, ligt flink boven het gemiddelde in het totale Panel. Leestips, activiteiten en praktische informatie zijn favoriet. Deze informatie blijft uiteraard in onze nieuwsbrieven staan.

Veel van onze gebruikers zijn actief op sociale media. Facebook, LinkedIn en YouTube zijn het meest gebruikt. De Bibliotheek is ook actief op sociale media, met name op Facebook en Twitter. Gebruikers zien graag nieuws over aanwinsten en activiteiten op Facebook. In 2016 onderzoeken we de mogelijkheden voor videomarketing. De bekendheid met de Facebookpagina kan beter. We noemen in alle communicatie-uitingen de Facebook-pagina om een groter bereik te krijgen.

biebpanel-2015-3-tabel

Infographic

Ben je ook benieuwd naar de resultaten van eerdere Biebpanelonderzoeken? Kijk in het archief