BiebPanel 2016-1: Klanttevredenheid de Bibliotheek Zuid-Kennemerland

BiebPanel.nl is een online onderzoekplatform, speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken 4 x per jaar van actuele klantinformatie op allerlei voor de Bibliotheek relevante gebieden. Inmiddels doen ruim 90 Bibliotheken mee aan BiebPanel. Met meer dan dertigduizend leden is het één van de grootste klantenpanels van Nederland!

Onderzoek

Hieronder zie je de resultaten van het eerste Biebpanel-onderzoek van 2016 dat gehouden is van 30 maart t/m 18 april 2016. Dit onderzoek gaat over de tevredenheid van de leden van de Bibliotheek.

Deelname aan dit onderzoek

Het totaal aantal deelnemers aan dit Panel bedroeg 17.301 (58%). Het aantal deelnemers aan het Biebpanel van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland aan dit onderzoek bedroeg 403 respondenten (een respons van 53%). Hiermee is de respons 10% hoger dan de respons van het vorige onderzoek dat ging over de activiteiten en de samenwerkingspartners van de Bibliotheek. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 56,7 jaar.

Uitkomst van het onderzoek

Met dit onderzoek geven we inzicht in de overall waardering voor de diensten van de Bibliotheek. Daarnaast gaan we in op de bekendheid, het gebruik en de waardering van zowel het e-book portal als de Boekenweek.

Klanttevredenheid over de diensten van de Bibliotheek

De overall waardering voor de Bibliotheek Zuid-Kennemerland is hoog en ook iets hoger dan gemiddeld. De Bibliotheek doet het op de meeste aspecten van de dienstverlening goed.

De top 3 is:

• de klantvriendelijkheid van de medewerkers
  • de prijs-kwaliteitverhouding van het abonnement en
  • de snelheid waarmee reserveringen worden geleverd.

De Net Promotor Score, NPS, is gebaseerd op de aanbeveelintentie van bibliotheekleden: zou je de Bibliotheek aanbevelen bij vrienden, familie en kennissen? Een positieve NPS (dus hoger dan 0) is goed te noemen. De NPS van de bibliotheek Zuid-Kennemerland is hoog (33) en ook iets hoger dan in het totale Panel (28). Het aantal promotors ligt in Zuid-Kennemerland ook hoger dan in het totale Panel (42% versus 36%). In totaal geeft 91% een aanbeveelscore van 7 of hoger. Wij zijn erg blij met deze uitkomst.

In het onderzoek zien we ook enkele aandachtspunten naar voren komen waarop de Bibliotheek relatief wat lager scoort:

• Horecavoorzieningen
    In de Bibliotheek Haarlem Centrum werken wij samen met Coffeestar. Hier kun je heerlijke koffie, diverse taarten en broodjes krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat onze leden deze service ook graag in de andere vestigingen zouden zien. Als de mogelijkheden zich voordoen, bekijken we of we dit op kunnen pakken.
  • Vindbaarheid van materialen
    Dit blijft een aandachtspunt waar wij steeds aan werken, bijvoorbeeld door het verbeteren van de bewegwijzering en door toepassing van nieuwe mogelijkheden. Zo zijn wij bezig met de ontwikkeling van een navigatiesysteem. In vergelijking met voorgaande jaren blijkt dat de tevredenheid al wel wat gestegen is.

• Beschikbaarheid van pc’s in de Bibliotheek en de werk- en studeermogelijkheden
    Er is behoefte aan meer studieplekken, zowel om in stilte te werken als samen te werken aan (project)opdrachten. Waar mogelijk realiseren we dit. Zo hebben we de afgelopen examenperiode vergaderaccommodaties opengesteld voor eindexamenkandidaten.

E-book portal

Hoewel het bezit van devices om e-books op te lezen is toegenomen sinds 2014 en de bekendheid van het e-portal redelijk hoog is, wordt er nog niet veel gebruik van gemaakt. Toch is er ook onder de niet-gebruikers van het e-portal wel interesse voor. De belangrijkste belemmeringen zijn:

• het aanbod (niet actueel, niet groot genoeg)
  • de uitleg over het downloaden en
  • de inlogprocedure.

Voor het eerste aandachtspunt, het digitale aanbod, zijn de Bibliotheken afhankelijk van de afspraken die gemaakt worden met auteurs. De Koninklijke Bibliotheek streeft er als overkoepelend orgaan naar om een zo actueel en zo breed mogelijk digitaal aanbod te bieden.

De laatste twee aandachtspunten ondervangt de Bibliotheek door haar leden zoveel mogelijk te ondersteunen. Zo vinden er naast de reguliere tabletcafés en mediaspreekuren zomertabletcafés plaats. Het thema is deze zomer e-books. Enthousiaste en deskundige mediacoaches staan hier klaar om handige tips en trucs te leren en klanten in staat te stellen hun ervaringen te delen met andere (tablet)gebruikers.

Boekenweek

De Boekenweek als campagne kent een hoge bekendheid. Het lijkt echter vooral het (online of offline) bezoek aan een boekwinkel te stimuleren en in veel mindere mate het bezoek aan een Bibliotheek. Wij denken daarom na over het aanbod van de Bibliotheek in de Boekenweek.

Ben je ook benieuwd naar de resultaten van eerdere Biebpanelonderzoeken? Kijk in het archief