BiebPanel 2016-2: Collectie en Informatiefunctie de Bibliotheek Zuid-Kennemerland

BiebPanel.nl is een online onderzoekplatform, speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken 4 x per jaar van actuele klantinformatie op allerlei voor de Bibliotheek relevante gebieden. Inmiddels doen ruim 90 Bibliotheken mee aan BiebPanel. Met meer dan dertigduizend leden is het één van de grootste klantenpanels van Nederland!

Onderzoek
Het tweede onderzoek in 2016 heeft plaatsgevonden van 7 juni t/m 29 juni 2016. Dit onderzoek gaat in op de omvang en actualiteit van de collectie, de voorkeuren met betrekking tot de collectie, het reserveren van materialen en de informatiefunctie van de Bibliotheek.

Deelname aan dit onderzoek
Het totaal aantal deelnemers aan dit Panel bedroeg 15.132 (51%). Het aantal deelnemers aan het Biebpanel van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland aan dit onderzoek bedroeg 357 respondenten (een respons van 48%). Hiermee is de respons 5% lager dan de respons van het vorige onderzoek dat ging over de klanttevredenheid over de Bibliotheek. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 55,9 jaar.

Uitkomst van het onderzoek
Met dit onderzoek geven we een actueel inzicht in de beoordeling van het panel over de omvang en actualiteit van de collectie, de voorkeuren met betrekking tot de collectie, het reserveren van materialen en de informatiefunctie van de Bibliotheek.

Collectie
Panelleden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland hechten vooral belang aan literaire romans, informatieve boeken en spannende boeken. Een kwart vindt het aanbod informatieve boeken te beperkt. De panelleden die informatieve boeken belangrijk vinden, vinden het vooral belangrijk dat er in de Bibliotheek informatie te vinden is over de onderwerpen: literatuur, kunst & cultuur, vakantie & reizen, geschiedenis, gezondheid en huis & tuin. De leden zijn redelijk tevreden over de actualiteit van de collectie. Naast de beschikbaarheid van actuele titels vinden veel panelleden een breed aanbod met ook oudere titels belangrijk.

De Bibliotheek zal aan de hand van deze uitslag en het gebruik van de collectie bekijken of we de samenstelling van de collectie aan moeten passen.

Reserveren
De meeste panelleden reserveren wel eens titels, in Zuid-Kennemerland nog wat vaker dan in het totale Panel. Ze zijn hier erg tevreden over. De meerderheid is bereid twee weken of meer te wachten. Een aanzienlijke groep vindt dat de bibliotheek bij het online reserveren vanuit de catalogus niet duidelijk aangeeft hoe lang het ongeveer gaat duren.

Om de doorlooptijd van de reserveringen te verkorten zullen we vanaf 1 januari 2017 de regels rond het reserveren aanpassen. Hierover zullen wij u binnenkort nader informeren.

Informatiefunctie
Er bestaat veel behoefte aan toegang tot informatie via de bibliotheek. Het zoeken van informatie doen panelleden het liefste via de informatieve boeken en tijdschriften en door vragen te stellen aan medewerkers. Digitale informatiebronnen zijn voor een kwart een favoriete informatiebron.

We bekijken op dit moment hoe we de informatieve functie van de Bibliotheek kunnen versterken. Daarnaast zullen we meer bekendheid geven aan de databanken die voor leden gratis raadpleegbaar zijn. Voorbeelden van deze databanken zijn de Consumentengids online (die o.a. toegang geeft tot de tests van de Consumentenbond) en de Pressreader (die toegang geeft tot meer dan 5.000 kranten en tijdschriften uit meer dan 100 landen in meer dan 60 talen).

Ben je ook benieuwd naar de resultaten van eerdere Biebpanelonderzoeken? Kijk in het archief