BiebPanel 2016-3: Toekomst van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland

BiebPanel.nl is een online onderzoekplatform, speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken 4 x per jaar van actuele klantinformatie op allerlei voor de Bibliotheek relevante gebieden. Inmiddels doen ruim 90 Bibliotheken mee aan BiebPanel. Met meer dan dertigduizend leden is het één van de grootste klantenpanels van Nederland!

Onderzoek

Hieronder zie je de resultaten van het derde Biebpanel-onderzoek van 2016 dat gehouden is van
21 september t/m 13 oktober 2016.

Deelname aan dit onderzoek

Het totaal aantal deelnemers aan dit Panel bedroeg 14.675 (50%). Het aantal deelnemers aan het Biebpanel van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland aan dit onderzoek bedroeg 365 respondenten (een respons van 50%). Hiermee is de respons 2% hoger dan de respons van het vorige onderzoek dat ging over de collectie en de informatiefunctie van de Bibliotheek. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 56,7 jaar.

De Bibliotheek in de toekomst: boeken centrale rol

Voor leden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland hebben boeken ook over 10 jaar nog steeds een centrale rol in de Bibliotheek; d.w.z. die zijn één van de belangrijkste, spontaan genoemde, redenen om ook in de toekomst naar de Bibliotheek te gaan. Men heeft het dan vooral over fysieke boeken maar ook over (een ruim en actueel aanbod van) e-books. Leden noemen spontaan ook allerlei specifieke zaken met betrekking tot de ruimte die de Bibliotheek zou moeten bieden, en dat de Bibliotheek een ontmoetingsplek zou moeten zijn. Veel leden hebben bepaalde wensen ten aanzien van de fysieke ruimte. Men noemt in dat kader onder andere rustige plekken zoals lees- en werkplekken, sociale ontmoetingsplekken alsmede specifieke wensen over de ruimte zoals multifunctioneel, ruim, laagdrempelig, gezellig, groot, licht, e.d. Ook vinden leden het prettig als er horeca in de Bibliotheek is.

Ook digitale diensten zijn voor een deel van de leden essentieel om in de toekomst gebruik te blijven maken van de Bibliotheek.

Leden zeggen in de toekomst vooral belangstelling te hebben voor lenen van boeken, leestips en kranten & tijdschriften. Ook blijft er interesse in cursussen en activiteiten. Daarnaast zien we belangstelling voor de maatschappelijke functie van de Bibliotheek (hulp en advies op allerlei gebieden) en bij een deel van de leden ook voor nieuwere diensten zoals een ‘speeltuin’ met nieuwe gadgets en een repair café.

Deze wensen sluiten aan bij de missie van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland zoals geformuleerd voor de jaren 2016-2020: Wij blinken uit in onze bijdrage aan de ontwikkeling van de inwoners van ons werkgebied zodat zij als nieuwsgierige en zelfbewuste burgers mee kunnen doen in de samenleving.

In de visie wordt dit verder uitgewerkt. De missie en de visie maken onderdeel uit van het Nieuwe Hoofdstuk, het beleidsplan van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland.

In dit onderzoek zien we dus dat bijna alle leden ook in de toekomst belangstelling hebben voor leestips en inspiratie. Onze leestips vind je bijvoorbeeld in onze nieuwsbrieven en op de website onder het kopje ‘ontdek de collectie’. Maar ook de materialen op de displaytafels en onze medewerkers in de vestigingen kunnen een bron van inspiratie zijn. Naast de input uit de Biebpanelonderzoeken, krijgen wij regelmatig suggesties, wensen of ideeën over de collectie, inrichting, dienstverlening of andere zaken van onze klanten: mondeling, schriftelijk en via social media. Deze ideeën worden getoetst op haalbaarheid en, indien mogelijk, uitgevoerd.

Bibliotheekconcepten: ‘lezen & informatie’ en ‘persoonlijke ontwikkeling’ favoriet

Dit beeld zien we ook terug in de bibliotheekconcepten die leden aanspreken. Meest aansprekend zijn nog steeds concepten die focussen op lezen & informatie en op persoonlijke ontwikkeling. Maar we zien zeker ook interesse voor concepten waarbij het accent ligt op jeugd & onderwijs en ontmoeting & verblijf, en voor de nieuwere bibliotheekconcepten als digitale communityvorming en wetenschap & techniek.

Participatie van leden in de Bibliotheek

Relatief veel leden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, twee derde, geven aan dat zij (misschien) wel op één of andere manier actief willen zijn in de Bibliotheek; hoogopgeleiden het meest. Men denkt daarbij dan vooral aan workshops, cursussen en lezingen op hun expertisegebied (hobby- of werkgerelateerd). Verder ziet men zichzelf mogelijk actief in leesclubs of door bijvoorbeeld het geven van workshops.

Enkele quotes wat onze leden van de Bibliotheek verwachten over 10 jaar

Afbeelding: Enkele quotes wat onze leden van de Bibliotheek verwachten over 10 jaar

Ben je ook benieuwd naar de resultaten van eerdere Biebpanelonderzoeken? Kijk in het archief