BiebPanel (september 2017): rapportage Betrokkenheid bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland

BiebPanel.nl is een online onderzoekplatform, speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken 4 x per jaar van actuele klantinformatie op allerlei voor de Bibliotheek relevante gebieden. Inmiddels doen ruim 90 Bibliotheken mee aan BiebPanel. Met meer dan dertigduizend leden is het één van de grootste klantenpanels van Nederland!

Onderzoek

Hieronder zie je de resultaten van het onderzoek Betrokkenheid bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Dit derde Biebpanelonderzoek van 2017 heeft plaatsgevonden van 13 t/m 30 juni 2017.

Deelname aan dit onderzoek

Het totaal aantal deelnemers aan dit Panel bedroeg 15.994 (59 %). Het aantal deelnemers aan het Biebpanel van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland aan dit onderzoek bedroeg 328 respondenten (een respons van 57 %). Hiermee is de respons 17 % lager dan de respons van het vorige onderzoek, de flitspeiling over de belastingspreekuren in de Bibliotheek. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 58,3 jaar.

Uitkomst van het onderzoek

Met dit onderzoek geven we antwoord op de vraag hoe betrokken onze BiebPanelleden zich voelen bij onze Bibliotheek. In hoeverre willen leden zich inzetten voor de Bibliotheek Zuid-Kennemerland in de vorm van geld of tijd? En hoe denkt men over een boetevrij abonnement?

Enthousiasme

Panelleden zijn enthousiast over de Bibliotheek en geven de Bibliotheek een gemiddeld rapportcijfer van 8,0! Wij zijn erg blij met deze uitkomst.

De belangrijkste redenen om enthousiast te zijn over de Bibliotheek zijn het ruime aanbod, de prettige omgeving, de medewerkers en de openingstijden. Ook het gemak waarmee online boeken gereserveerd kunnen worden, wordt regelmatig genoemd als reden om enthousiast te zijn over de Bibliotheek.

Verbeterpunten

Ook geven de Biebpanelleden verbeterpunten aan:

Bereidheid om te ondersteunen

De BiebPanelleden zijn enthousiast over de Bibliotheek en deels bereid om in de toekomst te ondersteunen. De belangrijkste drijfveren voor betrokkenheid zijn het voortbestaan van de Bibliotheek, maatschappelijke betrokkenheid en sociale contacten. 15% van de leden is bereid te helpen bij activiteiten. Ongeveer één op de zes zou in de toekomst willen helpen bij projecten of activiteiten. Dit is dan vooral op het gebied van laaggeletterdheidbestrijding en leesbevordering voor kinderen.

De helft van de panelleden uit de Zuid-Kennemerland die zich zouden willen inzetten voor de Bibliotheek, verwacht hiervoor niets terug. Als men wel iets terugverwacht, is dat vooral in de vorm van een bedankje (vaker dan gemiddeld in het totale panel) of door als eerste op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen in de Bibliotheek (relatief veel lager opgeleiden).

Een derde van de panelleden in Zuid-Kennemerland zien de Bibliotheek als een goed doel. Redenen waarom de Bibliotheek als goed doel gezien wordt, zijn dat de Bibliotheek helpt bij het vergroten van de leesvaardigheid, het vergroten van de ontwikkeling van de mensen, de toegankelijkheid voor iedereen en het sociale aspect van de Bibliotheek. Redenen waarom de Bibliotheek niet gezien wordt als goed doel, zijn onder andere dat men betaalt voor de dienstverlening en dat het een basisvoorziening is die in stand gehouden moet worden door de overheid.

Vriendenabonnement

21% is positief over het idee van een vriendenabonnement, ruim de helft spreekt dit niet aan. Het spreekt vooral aan omdat men de Bibliotheek in stand wil houden en erbij betrokken wil worden. Panelleden die minder positief zijn, geven aan dat de gemeente voldoende geld hoort te geven, dat het abonnement al duur genoeg is en dat het voor hen niet interessant is om als dank met korting aan activiteiten te mogen deelnemen.

De Vrienden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, sinds 2015 actief, vergroten en intensiveren de betrokkenheid van de Bibliotheek met haar achterban. In 2016 is de bijdrage van de Vrienden van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland besteed aan de aanschaf van een paar duizend extra ‘eerste leesboekjes’ en prentenboeken voor nul- tot zevenjarigen.

Sponsoring

Sponsoring wordt deels geaccepteerd door BiebPanelleden. 2/3 vindt sponsoring door commerciële bedrijven passend bij de Bibliotheek dan wel staat er neutraal tegenover, al moet de onafhankelijkheid van de Bibliotheek wel gewaarborgd blijven en moet de sponsor ook een maatschappelijke missie hebben.

Boetevrij abonnement

Er is beperkt draagvlak voor boetevrij lenen. Leden in Zuid-Kennemerland staan er kritisch tegenover, en vrezen dat leden hun materialen niet meer op tijd zullen inleveren en dat er minder boeken in de Bibliotheek aanwezig zullen zijn. De ervaring bij andere Bibliotheken die dit al langer doen, leert dat de boeken gewoon teruggebracht worden. Na uitvoerig intern onderzoek en overleg heeft de Bibliotheek Zuid-Kennemerland besloten om het zgn. Comfortabonnement per 1 januari 2018 met boetevrij lenen aan te bieden. Het onderdeel ‘materialen op tijd inleveren’ heeft hier zeker de volste aandacht. Het boetevrij lenen is een nieuwe positieve toevoeging aan de voorwaarden van het Comfortabonnement, maar dit mag voor geen van de leden nadelige gevolgen hebben.

Ben je ook benieuwd naar de resultaten van eerdere Biebpanelonderzoeken? Kijk in het archief