Willemijn

Willemijn Lubbersen (59 jaar) - Informatiemedewerker

#medewerkersvandebieb

Met een achtergrond in het onderwijs voelt Willemijn zich helemaal op haar plek bij de Bibliotheek. Ze begeleidt groepen kinderen die ze wegwijs maakt in de catalogus en enthousiast maakt over lezen. “Ik werk met alle groepen in het basisonderwijs, brugklassers en pabostudenten. Hierdoor is het werk enorm afwisselend! We bedenken voor elke groep een passend programma. Zo laten we de brugklassers speeddaten met boeken. In groepjes vertellen ze elkaar in een paar woorden iets over een boek en komen op die manier in korte tijd met veel boeken in aanraking. Hoewel het lastig is om jongeren in deze fase van hun leven enthousiast te krijgen, zijn er toch altijd een paar die verbaasd zijn dat er boeken bestaan over onderwerpen die hun interesse hebben, zoals gamen.”
Willemijn werkt nu 15 jaar voor de Bibliotheek. Als kind las ze altijd al graag: ze vond het heerlijk om even in een andere wereld te stappen en weg te dromen. “Het is heel mooi om dat ook bij de kinderen te zien die hier over de vloer komen. Laatst nog. Er kwam een jongetje met zijn kleuterklas en hij was voor het eerst in de Bibliotheek. Hij ontdekte van die grote zoekboeken. Op een gegeven moment waren we hem kwijt. Hij bleek al een kwartier op de wc te zitten met dat grote boek op schoot! Die voelde zich blijkbaar heel erg thuis.”

Tekst & fotografie: Wiebrig Krakau

Willemijn