Even kennismaken met... Monique

Monique

Monique is voorleesvrijwilliger bij de Bibliotheek Hillegom en leest het liefst boeken voor met een moraal in het verhaal.

#vrijwilligersbijdebieb

Monique de Wit is gek op boeken en houdt ervan om kinderen iets te leren. Daarom werkt ze sinds twee jaar als vrijwillig voorleesmoeder voor de bibliotheek Hillegom. Ze vertelt: “Elke woensdagmiddag kom ik een halfuur voorlezen voor een groepje kinderen. Soms zijn er vier kinderen en soms maar één. We zitten gezellig op de bank met een glaasje limonade en een koekje.
Het werk als voorleesmoeder is ontzettend leuk om te doen, maar helaas heb ik het al sinds maart 2020 niet gedaan, vanwege de coronamaatregelen.”

Praten tijdens het voorlezen

Monique meldde zich aan als vrijwilliger nadat ze als raadslid een werkbezoek aan de bibliotheek had gebracht. “We kregen uitleg over alles wat er georganiseerd wordt bij de bieb. Ik vond dat zo leuk om te horen dat ik me direct heb aangemeld als vrijwilliger. Toen vroegen ze me al gauw om als voorleesmoeder te komen werken.”
Het liefst leest Monique een boek voor met een moraal in het verhaal: “We praten over het verhaal tijdens het voorlezen. Ik vraag ze of ze dingen herkennen en het is mooi om te horen wat kinderen vertellen over hun eigen leven. Ze hebben meestal wel een broertje, zusje of vriendje die hetzelfde meemaakt, dus ze weten het verhaal altijd te relateren aan hun eigen situatie. Ik doe het werk met veel plezier. Eigenlijk zou ik wel meer vrijwilligerswerk voor de bieb willen doen!”

Tekst & fotografie: Wiebrig Krakau

Monique