Beperkte opening Haarlem Centrum in juli

Gepubliceerd op: 20 juni 2022 14:00

Beperkte opening Haarlem Centrum in juli

De Bibliotheek Haarlem Centrum is vanaf 4 t/m 31 juli beperkt toegankelijk voor publiek. In deze periode van vier weken wordt de collectie opnieuw ingedeeld en wordt meer ruimte gecreëerd voor de maatschappelijke functie van de Bibliotheek. Tijdens deze herinrichting kun je niet zelf bij de fysieke collectie. Wel blijft het mogelijk om gereserveerde materialen af te halen, te verlengen en terug te brengen.

Misschien heb je tijdens je bezoek al gemerkt dat het pand van de Bibliotheek Haarlem Centrum wordt verbouwd. Onder meer dak, ramen en klimaatinstallatie worden duurzamer. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van de Gemeente Haarlem, eigenaar van het pand. De Bibliotheek grijpt de verbouwing aan om ook de indeling te verbeteren.

De Bibliotheek Zuid-Kennemerland heeft negen vestigingen in de regio, waarvan die in Haarlem Centrum de grootste is. Om het bezoekers in deze bieb met meerdere verdiepingen gemakkelijker te maken zelf een specifieke titel te vinden, wordt de collectie opnieuw ingedeeld. Tegelijk met het beter vindbaar maken van boeken en andere materialen, wordt er meer ruimte gemaakt voor de sociale rol die de Bibliotheek vervult. Zo komt er een multifunctioneel podium en ook meer zitjes die het huiselijke, laagdrempelige karakter van de Bibliotheek versterken.

Vanwege de veiligheid - er worden maar liefst 50.000 boeken en 400 zware kasten versjouwd – is het gebouw gedurende vier weken (4 t/m 31 juli) beperkt toegankelijk. Je kunt niet zelf boeken bekijken en uitzoeken, maar je kunt wel reserveringen afhalen. Lenen blijft op deze manier dus mogelijk, net als verlengen en inleveren. Er zijn geen bibliotheekmedewerkers beschikbaar om je te helpen. Lid worden? Vragen of behoefte aan advies? Bezoek in juli dan een van onze andere vestigingen.

We hopen je vanaf augustus weer te mogen verwelkomen in een verbeterde Bibliotheek in hartje Haarlem!

Beperkte opening Haarlem Centrum in een notendop:

Lenen: alleen reserveren en afhalen
Via de website of de Iguana Bibliotheek-app kun je materialen reserveren. Zodra je een afhaalbericht hebt gekregen, kun je je reservering komen afhalen. Mogelijk duurt dit iets langer dan gebruikelijk. Wist je trouwens dat je een reservering kosteloos klaar kunt laten leggen bij een vestiging naar keuze?

Inleveren
Het blijft mogelijk materialen terug te brengen via de boekenbrievenbus of een duidelijk aangegeven inleverpunt. Inleveren mag sowieso bij elke vestiging.

Verlengen
Verlengen kan via de website, de Iguana Bibliotheek-app of de uitleenapparatuur. Je kunt ook terecht bij een andere vestiging.

Leestafel, computers en NL-plein
De vide (1e verdieping) blijft grotendeels toegankelijk. Mogelijk is hier wel sprake van overlast.

Studie- en werkplekken
Er zijn beperkt studie- en werkplekken beschikbaar in Haarlem Centrum van 4 t/m 31 juli. Voor de studiezolder in het Doelengebouw gebruik je de ingang bij Coffee-Star.
Mogelijk is er overlast in verband met de werkzaamheden. Rustig studeren of werken? Bezoek eens een van onze andere vestigingen.

Balie
Er zijn van 4 t/m 31 juli in Haarlem Centrum geen medewerkers aanwezig om je te helpen. Lid worden? Vragen of behoefte aan advies? Bezoek dan tijdens fullservice-uren een van onze andere vestigingen.

Meer over de verbouwing van de Bibliotheek Haarlem Centrum