Feestelijke opening Plastic Kingdom in Bloemendaal

Gepubliceerd op: 24 november 2022 18:00

Feestelijke opening Plastic Kingdom in Bloemendaal

Bij de Bibliotheek Bloemendaal opende wethouder Henk Wijkhuisen tijdens een feestelijke bijeenkomst het Plastic Kingdom en de expositie met het thema plastic.

Schone stranden voor mens en dier zijn erg belangrijk. Dat vindt ook de gemeente, de Bibliotheek, Plastic Circle en Juttersgeluk. Met een educatieprogramma leren basisschoolleerlingen over zwerfvuil en hoe het tegengegaan kan worden. Inmiddels hebben de eerste drie scholen het programma voltooid en is het kasteel ‘Plastic Kingdom’ met de expositie in de Bibliotheek geopend.

Opening

Voor het plastic kasteel geopend wordt, gaat de wethouder onder toeziend oog van Jutters, genodigden en andere geïnteresseerden met de basisschoolleerlingen in gesprek over zwerfafval. Nadat hij alle vragen van de kinderen zo goed mogelijk heeft beantwoord, wordt het lint voor het kasteel doorgeknipt en is het kasteel officieel geopend. In het kasteel vind je alle informatie over Juttersgeluk, plastic afval en de gevolgen ervan.

Expositie in de Bibliotheek

Na de opening neemt Gertrude Hoogendoorn van de Bibliotheek iedereen mee naar binnen. Daar wordt de expositie die tot stand is gekomen met het educatieprogramma Bloemendaal zet stappen geopend. De wethouder geeft een potje van gerecycled plastic water. Vanaf nu kan het duintuinzaad dat erin zit gaan groeien.

Plastic afval

Plastic Circle wil graag op een positieve en tastbare, ludieke manier bijdragen aan de bewustwording van zwerfafval. Juttersgeluk sluit daar feilloos op aan, zij willen en maken het strand schoner. Tijdens het educatieprogramma gaan de leerlingen naar buiten om te ontdekken wat daar allemaal ligt.

Naast het grote plastic kasteel en de expositie van kunst van plastic afval vind je ook een grote fles bij de bieb. In deze speciaal ontworpen fles gooi je alle plastic doppen die je maar kan vinden. Zo ontstaat in een paar weken tijd een prachtig kleurrijk kunstwerk. Nieuwsgierig geworden? Vanaf 24 november is het kasteel en de expositie te bewonderen in de Bibliotheek Bloemendaal.