Door welk boek werd jij verliefd op lezen?

Gepubliceerd op: 13 april 2022 15:02

Deze vraag stelde wij aan de medewerkers van de Bibliotheek. Bij veel medewerkers begon deze liefde op jonge leeftijd, maar op latere leeftijd werden ze vaak opnieuw verliefd! Wij bundelden de boekentips en wie weet haal jij hier je nieuwe boekenliefde uit. Door welk boek werd jij (weer) verliefd op lezen?

Loeka

"Oeh, daar hoef ik niet lang over na te denken! Ik was sowieso altijd al een lezer, maar ik was als kind helemaal betoverd door 'De Meester van de Zwarte Molen' van Preussler. De duistere sfeer die dat boek schiep, zoog mij zo ontzettend mee dat ik me dat gevoel nog steeds kan herinneren.
En toen kwam de middelbare school en werd lezen ineens heel vervelend... Tot ik voor de lijst het boek 'Hersenschimmen' van Bernlef las. Hoe daar de inhoud en de vorm bij elkaar samenkwamen, daar ging echt een wereld voor me open. Dat boek raad ik nog steeds aan iedereen aan, dus die mocht ook zeker niet ontbreken hier!''

Martine

"Oei lastig te benoemen elke fase heeft wel iets. Als kind was ik dol op de versjes van Annie M.G Schmidt met als lievelingsversje 'Ik ben lekker stout'. Hoe kan het ook anders, haha! Op de middelbare school voor mijn lijst vond ik 'I Never Promised You a Rose Garden' een bijzonder boek. Een heel waarachtig kijkje in het hoofd van een meisje met psychoses.
Tijdens mij studententijd vond ik het werk van Proust indrukwekkend; de 7-delige serie À la recherche du temps perdu. Inhoudelijk niet heel aantrekkelijk maar vooral om het prachtige taalgebruik en mooie vloeiende en tegelijkertijd kabbelende zinnen. Natuurlijk in het Frans. Kleine side note- Het feit dat er bewijzen gevonden zijn dat hij zelf in de kast zat wierp nieuw (enigszins verzachtend) licht op de hier en daar zeer foute kwetsende antihomo verwijzingen in zijn werk."

Laura

"Een van de eerste boeken die ik me herinner was 'Lotje in de dierentuin'. Zij woonde naast de dierentuin, haar vader was arts, dus zij kwam daar elke dag. Vond ik fantastisch! En 'Pluk van de Petteflat' vond ik heel leuk! Laatst weer in begonnen!"

Maike

"Pluk van de Petteflet twee keer: toen ik klein was en later voorlezen aan mijn kinderen. Te veel mooie boeken op de middelbare school (een hele klus met 5 talen in je pakket) en tijdens mijn studie. De Stam van de Holebeer-serie van Jean Auel verslonden. Recent helemaal verliefd op het boek van Delia Owens: Daar waar de rivierkreeften zingen. Een toevalstreffer uit de online bibliotheek!"

Danique

"Als kind was ik helemaal gek op het boek 'De dievenbende van Scipio'. Zó spannend vond ik het. De avonturen die zij meemaakte, en vooral hoe mooi Venetië omschreven was. Door dit boek wilde ik maar wat graag naar Venetië om te zien waar zij hun avonturen hadden beleefd. Hierna ben ik veel en veel meer gaan lezen.
Een ander boek dat mij erg geraakt heeft en waardoor ik meer van een ander genre begon te houden was 'De zon achterna' van Shobha Rao. Een prachtig, maar vooral ontroerend en heftig verhaal."

Maartje

"Een mooie vraag om over na te denken! Er zijn veel boeken die ik mij nog kan herinneren, maar bij welke ik echt liefde voor lezen kreeg? De boeken waar ik met veel plezier aan terugdenk zijn de boeken die zich in een ander land afspelen (De kinderen van Bolderburen - Astrid Lindgren), een andere tijd (Geef me de ruimte - Thea Beckman) of zelfs in een andere wereld (De wereld achter de kastdeur - C.S. Lewis). En deze verhalen lees ik nog steeds erg graag, zoals Tijl van Daniel Kehlmann. Echt een geweldig boek!"

Suzanne

"Matilda van Roald Dahl. Voorgelezen in de klas en tóch wilde ik het voor mijn verjaardag hebben. Gelukkig kreeg ik het ook. Ja, Een tijd dat je nog gewoon een boek voor je verjaardag kreeg van je ouders. En de boeken van Evert Hartman. Tijdens mijn studie moest ik 'verplicht' in een leesclub, toen las ik bijvoorbeeld graag God's Gym of Ian McEwan. En Lelieblank Scharlakenrood. Mooi, maar zo dik!"