Het verhaal achter de schrijver: Michael Connelly

Gepubliceerd op: 27 mei 2020 11:30

Het verhaal achter de schrijver: Michael Connelly

Zeg je Michael Connelly dan zeg je Harry Bosch. De thrillerschrijver is onlosmakelijk verbonden met zijn hoofdpersonage.

Niet voor niks dat hij al 25 boeken heeft geschreven met Bosch in de hoofdrol… We praten over Michael Connelly met Genie Does, verantwoordelijk voor de collectie bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland.

Michael Conelly

“Thrillerschrijver Michael Connelly is al jaren mijn favoriete schrijver”, vertelt Genie, “Zijn verhalen zitten zo intelligent en knap in elkaar. Het is maar goed dat de schrijver aan de goede kant van de wet staat.”

Tijdens zijn studie journalistiek koos hij voor creatief schrijven als bijvak en na zijn afstuderen werkte hij als misdaadverslaggever bij verschillende kranten. Na tien jaar gewerkt te hebben als crime reporter vond Connelly dat hij klaar was voor zijn eerste thriller. Zijn eerste boek heet The Black Echo en is gebaseerd op een echte misdaad: de zaak van inbrekers die zich in Los Angeles via tunnels toegang verschaften om banken te beroven.

Thrillerschrijver Michael Connelly gaat al lang mee in het schrijversvak. Hij schrijft al sinds 1992 thrillers met Harry Bosch in de hoofdrol. Zo nu en dan maakt hij een uitstapje naar een andere hoofdpersoon, maar de schrijver laat deze persoon altijd weer een raakvlak hebben met Bosch. Inmiddels heeft hij al 25 boeken geschreven met Bosch in de hoofdrol. Connelly is een veelschrijver. Ieder jaar – en soms zelfs twee keer per jaar – verschijnt er een nieuwe thriller van zijn hand. Een aantal boeken zijn inmiddels ook verfilmd, bijvoorbeeld The Lincoln Lawyer, met Matthew McConaughey in de hoofdrol als halfbroer van Bosch, en Bloodwork met Clint Eastwood.

Favoriete thrillerschrijver

De boeken van Michael Connelly zijn al jaren favoriet bij Genie Does. Vooral de boeken met hoofdpersonage Harry Bosch. “Harry Bosch is een persoon aan wie je snel gehecht raakt”, vertelt Genie. “Hij is scherp, dwars, rechtvaardig en intelligent. Zijn motto is ‘Everybody counts, or nobody counts’. Er zijn zelfs t-shirts te koop met deze quote erop. De thrillergids van Vrij Nederland komt ieder jaar tijdens de spannende weken uit, en bekroont de meeste boeken van Connelly met 4 of 5 sterren.”

Nieuwe boeken van Michael Connelly

Dat Connelly ook boeken kan schrijven met een vrouw in de hoofdrol, heeft hij bewezen in zijn nieuwe serie. “Zijn laatste drie boeken hebben een nieuw personage, namelijk de stoere, jonge vrouw Renée Ballard”, vertelt Genie. “Ook weer een hoofdpersoon om aan verknocht te raken.”
Deel drie wordt binnenkort in de Bibliotheek verwacht.

Alles van Michael Connelly al gelezen? Probeer dan ook eens de volgende series:

John Verdon

Hjorth Rosenfeldt

M.J. Arlidge

Samuel Bjork

Mason Cross

Frieda Klein serie Nicci French

Er zijn nog geen links geconfigureerd.