Word digitaal vaardig in de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 13 maart 2024 10:27

klik en tik in de bibliotheek

Van bankzaken regelen tot een nieuw paspoort aanvragen: tegenwoordig gaat alles via de computer. Ben je niet digitaal vaardig, dan is dit best lastig. De Bibliotheek Zuid-Kennemerland biedt daarom de Klik & Tik-cursus aan. Vrijwilliger Sjaak Bulters helpt je graag.

“Vorige week zat ik bij een uitleg in de bieb en zag ik hoe een 86-jarige vrouw steeds handiger werd met haar telefoon. Toen dacht ik echt: yes!”, vertelt Sjaak trots. “Heel leuk om te zien.”

Foto: Cursisten bij de Klik & Tik-cursus in de Bibliotheek Haarlem Schalkwijk

Klik & Tik-cursus

Bij de Klik & Tik-cursus leer je om te gaan met de basisfuncties van computers, smartphones of tablets – net waar jij behoefte aan hebt. Je volgt modules die passen bij wat jij wil leren. Ook maak je kennis met veilig internetten, online bankieren, mailen, social media en WhatsApp. “Ik krijg vragen als ‘hoe kom ik aan een DigiD?’, ‘hoe log ik in bij de overheid?’, ‘hoe vind ik een opgeslagen document terug?’, ‘wat kan ik allemaal met mijn telefoon?’”, somt Sjaak op. “Er gaat echt een wereld voor mensen open zodra ze zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Daar haal ik veel voldoening uit.”

Daarnaast vindt Sjaak het ook gezellig. “Ik ben vorig jaar april met pensioen gegaan en werkte bij een sociale werkvoorziening. Daar gaf ik mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt computerles. Een paar maanden thuis zijn was fijn, maar daarna wilde ik wel weer iets doen. Mezelf nuttig maken. Ik zag toen dat de Bibliotheek deze cursussen aanbiedt en dat leek mij wel wat. Ik doe graag iets voor een ander en op deze manier kan ik mijn steentje bijdragen in deze samenleving.”

'Er gaat een wereld open'

“Zo hielp ik laatst een vrouw die problemen had met haar tablet”, herinnert de vrijwilliger zich. “Mails versturen lukte haar niet, dat kwam doordat er geen verbinding was met haar mailprogramma, zo ontdekte ik. Toen het eenmaal was gelukt, zei ze ‘Fijn, ik ga gelijk mijn zus in Canada wat sturen.’ Ik zei toen: waarom ga je niet met haar videobellen via WhatsApp, dat is toch veel leuker? Nou, je had haar gezicht moeten zien. Dat dat mogelijk was! Zoals ik al zei: er gaat een wereld voor deze mensen open.”

Wie niet digitaal vaardig is, komt er volgens Sjaak niet onderuit om zich te laten bijspijkeren. “Alles gaat tegenwoordig digitaal. Je moet er iets aan doen, anders kan je niet meedoen met de maatschappij.” Klik & Tik duurt zeven weken. Aan het begin van de cursus overleg je met de cursusleider welke module bij jou past. Zo’n twee uur per week ga je in de Bibliotheek aan de slag, waarna je verder thuis kan oefenen. Sjaak: “Eigenlijk is twee uur per week hartstikke weinig. Ik hoop stiekem dat ik vaker mensen mag gaan helpen!”