Vrijwilligers bezorgen leesgeluk bij Bibliotheek aan Huis

vrouw geeft boeken aan andere vrouw

Vrijwilligers van Bibliotheek aan Huis brengen niet alleen boeken, maar ook een glimlach en een praatje bij mensen thuis.

Jannie (70) en Helene (55) zijn vrijwilligers voor deze gratis dienst van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland en bezoeken mensen die niet meer in staat zijn om zelfstandig naar de bibliotheek te gaan. “Het voelt echt als een traktatie om iedere drie weken nieuwe boeken af te geven en mensen blij te maken.”

Wat is Bibliotheek aan Huis?

Lezen is voor iedereen, ook voor mensen die zelf niet meer in staat zijn om naar de Bibliotheek te komen. Daarom is er Bibliotheek aan Huis. Een gratis dienst van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, waarbij vrijwilligers om de drie weken een tas vol boeken bezorgen. Gelezen boeken worden ook weer mee teruggenomen en de boeken kunnen één keer verlengd worden.

Boeken met zorg samengesteld

Bibliotheek aan Huis is een dienst die volledig draait op vrijwilligers. Als gebruiker van deze dienst geef je je voorkeuren door aan de selecteur en de boeken worden met zorg speciaal voor jou samengesteld. Vrijwilliger Helene legt uit: “Wil je graag boeken lezen met vrouwelijke hoofdpersonen? Of houd je juist van spannende thrillers, of boeken met een goed einde? Speciaal voor jou wordt er een selectie gemaakt. Je kunt je ook laten verrassen, dat is natuurlijk ook heel leuk.”

Daarna gaan de vrijwilligers op pad om de boeken persoonlijk te bezorgen, gewoon op de fiets. “Als ik langskom bij de mensen thuis, merk ik dat ze echt naar mijn bezoek uitkijken en dat ze het als een traktatie beschouwen”, vertelt Helene. “Ik was laatst bij een mevrouw die in een rolstoel zit. Hoe fijn is het dat zij alsnog haar boeken kan lezen! Het is mooi om je steentje te kunnen bijdragen.”

Bibliotheek aan Huis is meer dan alleen een tasje boeken afgeven

Persoonlijke aandacht

Jannie is al vier jaar vrijwilliger bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland. “Ik kom uit de verpleging en toen ik met pensioen ging, wilde ik graag met mensen blijven werken. Een keer in de drie weken fiets ik een vaste route door Haarlem om boeken af te geven”, vertelt Jannie. “Het is niet alleen een tasje afgeven en dat was het. Ik kom altijd even binnen en ik maak tijd voor ze. Dat vind ik heel belangrijk. Ik vraag hoe het gaat, en dat hoeven echt niet altijd zware gesprekken te zijn. Gewoon een praatje hier en daar.”

“Ik heb een goede band opgebouwd met een echtpaar hier uit de buurt. De man is dementerend en zijn vrouw mankeert ook nog van alles, waardoor ze het huis niet makkelijk kunnen verlaten. Bibliotheek aan Huis is voor deze mensen echt een uitkomst. Ik vond het zo mooi om te zien hoe ze samen met hun situatie omgingen; nog zo positief en welwillend. Dat is een echte eyeopener voor jezelf. Toen ik zelf even in een mindere periode zat, was dit stel daar heel begaan mee en vroegen ze steeds hoe het met mij ging. Dat raakte me echt.”

“Dit vrijwilligerswerk is heel mooi en dankbaar om te doen. Je hebt van twee kanten blije mensen, dat noem ik nou nog eens een ‘plus-plus-situatie’”, lacht Jannie.

Voor wie is Bibliotheek aan Huis?

Bibliotheek aan Huis is voor iedereen die woont in de regio Zuid-Kennemerland en die graag wil blijven lezen, maar niet (meer) zelf naar de Bibliotheek kan komen. Je kunt ook tijdelijk gebruikmaken van de service, bijvoorbeeld tijdens een ziekteperiode.

Deze dienst is helemaal gratis voor iedereen die een Basisabonnement van de Bibliotheek heeft. Wil je ook gebruikmaken van Bibliotheek aan Huis? Stuur een mail naar klantenservice@bibliotheekzuidkennemerland.nl of bel naar 023-511 53 00.

Meer over de Bibliotheek aan Huis