Eerste Bibliotheek op School in Haarlem bij Het Schoter

Gepubliceerd op: 28 februari 2024 14:00

Bibliotheek op School het Schoter

Middelbare school Het Schoter zet in op leesplezier en start met de eerste Bibliotheek op School in het voortgezet onderwijs.

Om deze mooie samenwerking te onderstrepen ontvangen tijdens de officiële aftrap de kersverse rector van Het Schoter Jord Schaap, wethouder Bas van Leeuwen, directeur van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland Roxane van Acker en een aantal leerlingen actuele en inspirerende boeken van hun eigen, nieuwe Bibliotheek.

Een gevarieerde en relevante collectie onder handbereik van de leerlingen. Dat is het streven voor de eerste Bibliotheek op School op een voortgezet onderwijs in Haarlem. Sinds de zomer van 2023 werken Het Schoter en de Bibliotheek Zuid-Kennemerland intensief samen om dit te bewerkstelligen. De school wil meer aandacht besteden aan de leesmotivatie in het onderwijs. Vanaf 4 maart lezen alle leerlingen van de eerste klassen én hun docenten twee keer in de week op hetzelfde moment een half uur in een zelfgekozen boek. “Ook ik vind mijn leesplezier weer terug!” vertelt één van de docenten.

Noodklok over leesvaardigheid

Juist nu is het belangrijk om hierin te investeren, vindt rector Jord Schaap. “Het recente PISA-onderzoek luidde de noodklok over de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren. Veel van hen houden niet van lezen, hebben geen tijd, weten niet welke boeken leuk zijn of hebben zelfs een hekel aan lezen. Dit heeft uiteindelijk grote invloed op hun leerresultaten maar ook op de maatschappij als geheel. Want lezen is zoveel meer dan het verkrijgen van leesvaardigheid: het traint je brein, stimuleert creativiteit, vergroot je kennis en laat je kennismaken met nieuwe werelden. Lezen kleurt ons leven.”

De Bibliotheek op School

Het Schoter heeft besloten het tij te keren. Dat willen ze doen met de Bibliotheek op School, een landelijk concept ontwikkeld door de bibliotheken. De Bibliotheek op School staat niet alleen voor tijd voor lezen op school en een rijke collectie boeken onder handbereik, maar staat ook voor enthousiaste docenten, met elkaar praten over boeken, inspirerende schrijversbezoeken en een brede leeslijst.