Erelidmaatschap Thé Tjong-Khing

Gepubliceerd op: 1 augustus 2023 11:30

Erelidmaatschap Thé Tjong-Khing

Illustrator en striptekenaar Thé Tjong-Khing is benoemd tot erelid van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland. De striptekenaar vierde zijn 90e verjaardag in de Nieuwe Kerk in Haarlem, waar hij door Genie Does – Moison van de Bibliotheek zijn nieuwe lidmaatschap uitgereikt kreeg.

De tekenaar wordt op 4 augustus pas 90, maar op zaterdag 29 juli organiseerde het Verwey Museum al een verjaardagsfeestje. Omdat Khing al jaren trouw bezoeker is van de Bibliotheek en een gevierde Haarlemmer, beloonden wij hem met een erelidmaatschap van de Bibliotheek. Zo hoeft hij zich nooit meer zorgen te maken dat hij zijn boeken te laat inlevert.

Teamleider collectie Genie Does – Moison reikte de levensgrote biebpas in de Nieuwe Kerk aan hem uit. ‘We zijn er trots op dat Thé Tjong-Khing, die zoveel kinderen blij maakt met zijn briljante illustraties de Bibliotheek altijd weet te vinden.’ In de collectie van de Bibliotheek vind je tal van boeken die geïllustreerd, of zelfs geschreven zijn door Thé Tjong-Khing. Enkele van zijn werken liggen in het Noord-Hollands archief, waar ze goed bewaard blijven. Voor de gelegenheid zijn deze werken vanaf 4 augustus ook weer te bewonderen in de bieb, bij de expositie in het magazijn. ‘We hopen dat we hem nog vele jaren mogen verwelkomen in onze Bibliotheek’ vertelt Genie.

Benieuwd naar het werk van Khing, of wat er allemaal nog meer te beleven valt voor zijn 90e verjaardag? Bekijk dan onze pagina speciaal voor zijn verjaardag.