Groene stap voor Bibliotheek aan Huis

Gepubliceerd op: 5 april 2022 16:00

De Bibliotheek aan Huis, de dienst die zorgt dat mensen kunnen blijven lezen als ze niet meer zelf naar de Bibliotheek kunnen komen, is duurzamer geworden.

Directeur van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland Roxane van Acker gaf 31 maart in het bijzijn van vele Bibliotheek aan Huis-vrijwilligers de aftrap voor een nieuwe, groenere werkwijze.

Voor wie niet (meer) zelf naar de Bibliotheek kan komen, biedt de service Bibliotheek aan Huis uitkomst. Vrijwillige selecteurs kiezen boeken en andere bibliotheekmaterialen als luisterboeken, bladmuziek of dvd’s uit. Vrijwillige rijders brengen deze bij de gebruikers thuis en halen ze ook weer op. Voor leden van de Bibliotheek zijn er geen extra kosten aan deze service verbonden.

Milieubewust

Tot voor kort werden de boeken en andere materialen in de Bibliotheek Haarlem Centrum geselecteerd en van daaruit verspreid onder gebruikers in de regio Zuid-Kennemerland. Vanwege de afstand – de Bibliotheek heeft negen vestigingen verspreid over vijf gemeentes - gebeurde dit vaak per bus of auto. Door het aantrekken van nieuwe vrijwilligers worden de boeken en materialen per april geselecteerd in zeven vestigingen (Haarlem Centrum, Haarlem Noord, Haarlem Oost, Haarlem Schalkwijk, Heemstede, Hillegom en Zandvoort). De afstand tot de gebruiker is hiermee korter en rijders kunnen hun route vaker per fiets doen.

“In de afgelopen coronaperiode is opnieuw duidelijk geworden dat de Bibliotheek aan Huis van onschatbare waarde is”, zegt directeur Roxane van Acker. “Niet alleen kunnen mensen zich zo toch blijven verdiepen in een boek of wegdromen bij muziek, ze hebben ook een menselijk contactmoment met hun vaste rijder. Andersom biedt de Bibliotheek aan Huis voor onze vrijwillige rijders en selecteurs een heel concrete mogelijkheid iets te betekenen voor een ander. Ik ben trots op deze duurzame stap, die ons helpt om deze service verder uit te breiden en neer te zetten in alle vijf gemeentes van ons werkgebied.”

Fietstas en poncho

Bibliotheek aan Huis-vrijwilliger Gerben (32) ontving als eerste rijder een nieuwe fietstas en regenponcho met het logo van de Bibliotheek erop. Net als veel van zijn collega-rijders bezorgt en haalt Gerben boeken en materialen met de fiets door weer en wind, en de tas en poncho komen daarbij goed van pas. Samen met nieuwe Bibliotheek aan Huis-flyers en visitekaartjes markeren ze het begin van een nog betere dienstverlening.

Roxane van Acker overhandigt de eerste fietstas en regenponcho aan Bibliotheek aan Huis-vrijwilliger Gerben.

Meer over de Bibliotheek aan Huis