Levend schaakspel van Godfried Bomans herleeft in Haarlem

Gepubliceerd op: 31 juli 2023 16:00

Levend schaakspel van Godfried Bomans herleeft in Haarlem

Oude tijden herleven: schrijver Godfried Bomans en dr. Max Euwe stonden precies 53 jaar geleden tegenover elkaar met een levend schaakspel op het Doelenplein.

Op 27 augustus staat er wederom een schrijver tegenover een schaakgrootmeester: schrijver en komiek Tex de Wit neemt het in een levend schaakspel op tegen 7-voudig Nederlands kampioen Loek van Wely. Het Doelenplein van de Bibliotheek Haarlem Centrum wordt voor dit unieke evenement omgetoverd tot groot schaakbord.

De schrijver tegen de grootmeester. In 1970 stond Godfried Bomans, onder meer bekend van Erik of het klein insectenboek, tegenover de wereldkampioen schaken van 1935 dr. Max Euwe. Het spel werd gespeeld op een levensgroot schaakbord met echte mensen als schaakstukken. Het schouwspel op het Doelenplein trok veel bekijks, en dit jaar wordt het over gedaan.

Burgemeesters als koningen

Dat het een levendig duel belooft te worden lijkt onontkoombaar. Naast twee grote spelers staan er ook grote stukken op het bord. De koningen worden gespeeld door de burgemeesters van Bloemendaal Elbert Roest en Haarlem Jos Wienen. Naast hen staan als koninginnen directeur van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland Roxane van Acker en aan de andere kant initiatiefnemer Sylvia van de Bunt. De overige schaakstukken voeren een strijd tussen schaakverenigingen: de Bloemendaalse schaakclub Kennemer Combinatie tegenover de Haarlemse club Het Witte Paard.

Twee grote spelers

Schrijver en komiek Tex de Wit is bekend van onder meer zijn optredens in de avondshow van Arjen Lubach. Wat veel mensen niet weten is dat hij ook een fanatiek schaker is. Op 27 augustus staat hij op het Doelenplein van de Bibliotheek Haarlem Centrum tegenover grootmeester Loek van Wely. Van Wely begon op zijn vierde al met schaken en is inmiddels zeven keer Nederlands kampioen geworden.

Bomans schaaktoernooi

Het levend schaakspel is de afsluiting van het derde Godfried Bomans schaaktoernooi. De schrijver werd altijd geroemd om zijn verbindende rol tussen Bloemendaal en Haarlem. Met het levend schaakspel, georganiseerd door initiatiefnemers en samenwerkingspartners uit Bloemendaal en Haarlem, wordt deze rol nog eens extra onderstreept.

Kom je ook kijken?

Je bent welkom om te komen kijken op het Doelenplein bij de Bibliotheek Haarlem Centrum van 16:00 - 17:00 uur. Je hoeft geen kaartje te bestellen.

Het Bomans Schaaktoernooi is een samenwerking tussen De Bibliotheek Zuid-Kennemerland, Stichting Tijdsparen, de Kennemer Combinatie, Schaakvereniging Het Witte Paard, Welzijn Bloemendaal, gemeente Haarlem en gemeente Bloemendaal.