Lokale winnaars Nationale Voorleeswedstrijd bekend!

Gepubliceerd op: 29 februari 2024 13:02

Bibliotheek op School het Schoter

De drie winnaars van de lokale ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd zijn bekend. Onder toeziend oog van de strenge jury en een zaal vol toeschouwers lezen acht basisschoolleerlingen enthousiast voor uit hun favoriete boeken.

Na lang beraad zijn de winnaars bekendgemaakt, zij plaatsen zich voor de regionale ronde.

Maar liefst 30 schoolkampioenen hadden zich aangemeld met een voorleesvideo. De acht beste lezers mochten het laten zien op het podium van de Doelenzaal in de Bibliotheek Haarlem Centrum. Vanuit de grote voorleesstoel wordt met zelfverzekerdheid, leuke stemmetjes en een heel klein beetje spanning enthousiast voorgelezen uit allerlei verschillende soorten boeken. ''Dat heb je erg goed gedaan, ik moest natuurlijk schrijven in de tussentijd maar dat lukte bijna niet omdat het zo spannend was,” vertelt jurylid Arie van Erk (burgemeester van Hillegom) nadat een van de kandidaten klaar is met voorlezen.

Drie winnaars

Nadat alle voorlezers zijn geweest start de jury aan de moeilijke taak: drie winnaars uit te
kiezen. ''Het was dit jaar echt een hele lastige keuze, ze deden het allemaal ontzettend goed.'' Vertelt juryvoorzitter Nynke Runia (manager dienstverlening en ondersteuning van de Bibliotheek). Emma Lee van de Martin Luther Kingschool, Samuel van de Bavinkschool en Vayèn van de Giraf kwamen als winnaars uit de bus en plaatsen zich voor de regionale ronde. Daarnaast werden zij beloond met een medaille. Alle deelnemers ontvingen een oorkonde, een boekenbon en een leuke goodiebag voor het prachtig voorlezen van de verhalen.