Nieuwe uitleenapparatuur, meer mogelijkheden!

Gepubliceerd op: 21 december 2022 15:40

Nieuwe uitleenapparatuur, meer mogelijkheden!

Het was je misschien al opgevallen: elke vestiging is uitgerust met nieuwe uitleenapparatuur. Het ziet er flitsend uit, maar wat is er anders aan?

Sinds de zomer zijn we druk bezig in alle vestigingen nieuwe uitleenapparatuur te plaatsen. Inmiddels is dit nagenoeg overal voor elkaar. Hoog tijd om te kijken wat er precies veranderd is.

Geen bus, maar een kast

In de bibliotheken Hillegom, Haarlem Schalkwijk en Haarlem Oost lever je jouw boeken nu in door ze rechtop in de kast te zetten. Handig, want je ziet ook de boeken die door anderen teruggebracht zijn. Zit er iets moois voor je bij? Dan kan je het meteen meenemen om op je pas te zetten en zelf te lenen!

Let tijdens het inleveren op het scherm naast de kast. Daar zie je direct of een boek dat jij inlevert gereserveerd is voor iemand anders. Zo help je de volgende bezoeker nog sneller aan zijn of haar favoriete boek.

Pas vergeten? Geen probleem!

Heb je net hét perfecte boek gevonden, kom je erachter dat je je pas bent vergeten. Dat hoeft geen probleem meer te zijn. Met de nieuwe apparatuur kan je ook digitale passen scannen. Zorg dus dat je jouw pas hebt toegevoegd aan een stocard-app en leen zelfs als je pas nog thuis ligt.

De digitale pas uit je app scan je via de rode laser op de plaat. Als je jouw fysieke pas mee hebt, hou je deze voor de zwarte kaartlezer aan de rechterkant van het apparaat.

Gooi maar op de plaat

Rondje bieb weer klaar? Tas vol boeken? Dan was je vaak veel tijd kwijt met de boeken één voor één op de plaat leggen. Dat is verleden tijd, want je kan nu tot vier boeken tegelijk op de plaat leggen. Druk op ‘lenen’, scan je pas en scan in een mum van tijd al je boeken.

Wel een bon, maar wil je ook aan het milieu denken? Kies dan na het scannen van je boeken voor ‘bon mailen’. Dan sturen wij per mail welke boeken je geleend hebt en hoef je dus niet onnodig te printen. Geen zorgen, je kunt ook nog steeds kiezen voor de geprinte bon.

Verlengen ging nog nooit zo snel

Boek vergeten? Of nog niet uit? Je verlengt binnen enkele seconden al je boeken. Druk op ‘verlengen’ en scan je pas. Je ziet welke boeken op jouw pas staan en het enige dat je hoeft te doen is een vinkje te zetten voor het boek dat je wil verlengen. Je ziet daarna direct de nieuwe inleverdatum. Als blijkt dat het boek gereserveerd is, of dat je het niet meer kan verlengen dan krijg je een melding. Je kunt uiteraard ook al je boeken met één klik verlengen, handig als je haast hebt!

Alle nieuwe functies in het kort:

• Je kan net ingeleverde boeken meteen uitzoeken
  • Je kan tot vier boeken tegelijk scannen door ze op de plaat te leggen
  • Je kan je bibliotheekpas nu via je stocard-app gebruiken
  • Je kan je bon laten mailen in plaats van afdrukken