Feestelijke opening van de Bibliotheek op school in Hillegom

Gepubliceerd op: 24 maart 2023 14:32

Het lint wordt doorgeknipt door Wethouder Jan van Rijn

Basisscholen Daltonschool en Johannesschool officieel van start met de Bibliotheek op school.

“Waarom zit ik hier eigenlijk? Jullie lezen al zoveel!”, zei wethouder Jan van Rijn van de gemeente Hillegom lachend, toen de kinderen aangaven al veel boeken te lezen bij de officiële opening van de Bibliotheek op school. Op 23 maart vond op de Daltonschool in Hillegom de feestelijke aftrap plaats. Naast de Daltonschool is ook de Johannesschool van start gegaan met de Bibliotheek op school.

Met de Bibliotheek op school slaan de gemeente Hillegom, de Bibliotheek Zuid-Kennemerland en het onderwijs de handen ineen en komt er meer aandacht voor leesplezier en leesvaardigheid op school. Goed kunnen lezen is onmisbaar voor de ontwikkeling van kinderen. De Bibliotheek op school helpt scholen kinderen te stimuleren meer te lezen en het leesplezier te vergroten. Dat gebeurt met de inzet van een deskundige leesconsulent, inspirerende boeken en een aantrekkelijke leesomgeving.

Openingsmoment

Na het openingswoord van de wethouder waarin hij het belang van lezen onderstreepte, streden de directeuren van de scholen tegen elkaar in een spannende boekenbattle. Roxane van Acker, directeur van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, las voor uit één van haar favoriete kinderboeken. Aansluitend was het officiële openingsmoment waarbij wethouder Van Rijn een lint doorknipte.

Leesactiviteit

Om te vieren dat de Bibliotheek op school geopend was, hield leesconsulent Gery Verlinden samen met een groep kinderen van de beide scholen een boekpromotie. Deze leesbevorderende activiteit kunnen leerkrachten ook zelf inzetten in de klas om het leesplezier aan te wakkeren bij de leerlingen. De activiteit was een speelse en fanatieke quiz met stellingen uit boeken die te leen zijn in de nieuwe schoolbibliotheek. Als de kinderen dachten te weten dat de stelling waar was, dan deden zij hun boek omhoog. Maar hadden ze dit fout? Dan was het spel voorbij. De winnaar heeft een leuke waterfles van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland gewonnen.

De Bibliotheek op school is een samenwerking van en wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de gemeente Hillegom, de deelnemende scholen, Fonds Perspectief, Fonds 1818, Stichting Zonnige Jeugd, Kunst van Lezen en de Bibliotheek Zuid- Kennemerland.