Opening van het podium in de Meemaaktuin

Gepubliceerd op: 6 september 2023 16:48

meemaaktuin

Woensdag 6 september werd het podium in de Meemaaktuin in de Bibliotheek Haarlem Noord geopend.

De tuin heeft een grote metamorfose ondergaan. De tuin was overwoekerd met planten, maar dit is door middel van tuinvrouwen Anniek Herder (Zorg in de Tuin) en Eline Kleingeld (Stek Noord) omgetoverd tot een ontmoetingsplek waar bezoekers kunnen meehelpen in de tuin.

Het nieuwe podium

Op het net geopende podium zullen lezingen worden gegeven en kunnen verhalen worden verteld door mensen. Het podium werd ingeleid door directrice van de Bibliotheek Roxane van Acker. Daarna sprak programmamaker Mirjam Rentema over de sprekers van de dag. De eerste spreker was Sas Schrofer, zij droeg een zelfgeschreven verhaal voor over haar huis in Haarlem Noord. Daarna kwam tuinvrouw Anniek Herder aan het woord die vertelde over de tuin en waar ze mee bezig zijn geweest. Angela Jarms sloot af met een kruidenazijn gemaakt van kruiden uit de tuin.

Beeld in de Meemaaktuin

In de tuin staat een beeld wat gemaakt is van en door de bewoners. Het beeld staat voor wijsheid en vrouwelijkheid en heeft planten om zich heen staan die hiermee verbonden staan. Zo staat er vrouwenmantel, moederkruid en meisjesoog. Er komen nog bordjes met uitleg in de tuin voor bezoekers om te weten wat alles betekent.

Kruidentuin

In de tuin is een kruidengedeelte waarin de buurtbewoners en bezoekers van de tuin zelf kruiden kunnen planten en onderhouden. Tegenover de kruidentuin komt een gedeelte met bramen en frambozen waar de basisschoolkinderen van kunnen snoepen vanaf het schoolplein. Wil je een keer komen helpen in de tuin? Dat kan op 6 oktober, 20 oktober of 3 november tussen 09:00 en 14:00 uur bij de Bibliotheek Haarlem Noord.