Selfservice: je kunt meer dan je denkt

Gepubliceerd op: 5 april 2022 12:10

selfservice fullservice

De Bibliotheek Zuid-Kennemerland is een toegankelijke plek voor iedereen. Je kunt er lenen, lezen en leren. Je kunt er dromen, meemaken en groeien.

Met het verruimen van de openingstijden in januari 2022 is de Bibliotheek nog toegankelijker geworden. Sommige vestigingen zoals Bloemendaal, Haarlem Noord en Haarlem Centrum, zijn zelfs met regelmaat open tot 20:00 uur ’s avonds!

De ruimere openingstijden, een wens van onze leden en gebruikers, zijn mogelijk door de invoering van full- en selfservice. Tijdens selfservice-uren kun je zelf boeken uitzoeken, lenen en terugbrengen, je kunt een krant of tijdschrift lezen, werken of studeren en je kunt zelfstandig gebruikmaken van computer, kopieerapparaat of printer. Er zijn mogelijk wel medewerkers van de Bibliotheek aanwezig, maar zij zijn bezig met andere werkzaamheden. Zij zijn dan beperkt beschikbaar voor hulp en advies.

Wat is het verschil tussen fullservice en selfservice?

Tijdens fullservice (in het overzicht zijn deze uren oranje van kleur) helpen onze medewerkers je graag. Zij kunnen bijvoorbeeld vragen beantwoorden over lid worden, over je pas of abonnement, of uitleggen hoe de printer werkt. Ook voor vragen over digitale overheidszaken zoals belasting, uitkeringen en toeslagen, kun je bij onze medewerkers terecht middels het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).

Bij selfservice (in het overzicht zijn deze uren wit van kleur) kun je, zoals de naam al aangeeft, zelfstandig gebruikmaken van faciliteiten in de Bibliotheek. Je kunt zelf boeken uitzoeken, lenen en terugbrengen, je kunt een krant of tijdschrift lezen, werken of studeren en je kunt gebruikmaken van computer, kopieerapparaat of printer.

Waarom dit onderscheid?

Tijdens de selfservice-uren hebben onze medewerkers tijd voor taken die, naast helpen en informeren, ook horen bij de Bibliotheek. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van reserveringen en het opruimen van teruggebrachte boeken zodat iemand anders die weer kan vinden en lenen. Eerder gebeurde dit vaak buiten openingstijden.

Hoe weet ik wanneer er fullservice is en wanneer selfservice?

Dit is overzichtelijk weergegeven met behulp van kleur: fullservice-uren zijn oranje, selfservice-uren zijn wit. Je kunt de openingstijden op meerdere plekken terugvinden:

• Bij de ingang
  • Bij de balie
  • Boekenleggers (deze vind je bij de balie - handig om mee te nemen!)
  • Beeldschermen in de Bibliotheek
  • Openingstijden op de website

Wat moet ik doen als ik toch een vraag heb tijdens de selfservice-uren?

Kijk eens op onze website bij Klantenservice. Mogelijk vind je daar al antwoord op je vraag.

Kom je er zelf niet uit? Bij de balie en online is te vinden wanneer onze medewerkers weer beschikbaar zijn om je te helpen.