Deelnemers Taalsoos schrijven Lieve Briefjes

Gepubliceerd op: 18 januari 2024 16:47

Deelnemers van de Taalsoos Bloemendaal schreven tijdens ‘De Week van de Lieve Briefjes’ een kaartje voor ouderen in de buurt. Na onze taalles heeft een deel van de groep zelf de kaartjes overhandigd aan de dankbare ouderen in het woonzorgcentrum.

De Bibliotheek heeft samen met de deelnemers van de Taalsoos, een initiatief dat taalverrijking bevordert, een speciale draai gegeven aan de Week van de Lieve Briefjes. De Taalsoos-deelnemers hebben zich tijdens de wekelijkse bijeenkomst ingezet om liefdevolle boodschappen op ansichtkaarten te schrijven, gericht aan de bewoners van woonzorgcentrum De Rijp.

Trots

De Braziliaanse Silvana reikt stralend haar kaart uit. ‘De mevrouw was helemaal blij’, zegt ze. ‘En ik daardoor ook!’ In de volle huiskamer krijgen alle bewoners van het woonzorgcentrum een eigen kaartje met lieve boodschap: ‘Een fijne dag vandaag’ of ‘Heel veel gezondheid gewenst’. ‘Ik heb nog nooit een kaart van een Braziliaanse gekregen. Ik vind het echt heel leuk en knap geschreven’, vertelt Mevrouw Zwaneveld, geboren en getogen in Haarlem, enthousiast.

Week van de Lieve Briefjes

De Week van de Lieve Briefjes is een uitgelezen kans om gemeenschappen dichter bij elkaar te brengen door middel van simpele, maar krachtige boodschappen. Deze kaarten bieden niet alleen troost en vreugde aan de ontvangers, maar ze benadrukken ook het belang van menselijk contact en de impact van vriendelijke woorden. Anna, geboren in Duitsland, glimlacht bij het afscheid nog eens naar de dame die haar kaartje mocht ontvangen. ‘Ze vertelde me dat ze het kaartje gaat bewaren!’ Trots laat mevrouw het kaartje zien: ‘Hartstikke leuk, er is zelfs een tekening op gemaakt!’

Meedoen in de maatschappij

Iedereen moet kunnen meedoen in de maatschappij en nieuwe contacten kunnen maken. De deelnemers van de Taalsoos leren niet alleen de taal, maar krijgen ook contact met anderen in de omgeving. Naast dat het een leerzame bijeenkomst voor de nieuwe Nederlanders was, hebben de ouderen een gezellige en verrassende ochtend gehad. Zij kwamen in gesprek met mensen die ze normaal niet in hun woonkamer hebben.Ben jij ook op zoek naar hulp bij Nederlands? De Taalsoos van de Bibliotheek kan je helpen!