5x apps die lezen leuker maken

Gepubliceerd op: 3 december 2019 11:31

We gebruiken tegenwoordig overal apps voor. Om reizen uit te stippelen, boodschappen te doen, maar ook om lezen leuker te maken!

Een goede app kan ontzettend veel bijdragen aan de leesbevordering van kinderen, ook die van beginnende lezers. Wij zochten de leukste en beste apps voor je uit.

1. Yoleo

Hoe krijg je kinderen die niet van lezen houden met hun neus in de boeken? Door lezen leuk te maken! Met Yoleo verdien je leespunten die je kunt gebruiken om je virtuele kamer in te richten. Zo krijg je bijvoorbeeld punten bij het kiezen van een boek en het lezen per minuut… En als je een boek uitleest, krijg je maar liefst 250 punten!
Ben je lid van de Bibliotheek? Dan kun je Yoleo helemaal gratis gebruiken!

Leeftijd: 8 t/m 13 jaar
Kosten: Gratis | Alleen beschikbaar voor de iPad | Ook via de browser te gebruiken

2. Een Verre Reis

Met Een Verre Reis duik je in een fabelachtige geanimeerde wereld. Met handgetekende beelden van Gwen Stok, diverse interacties en animaties, een meeslepende soundtrack en een ontroerend verhaal is dit een app om bij weg te dromen. Om zelf te lezen of als voorleesboek. Inclusief audio van de auteur zelf: Toon Tellegen leest voor!

Leeftijd: 6 jaar en ouder
Kosten: € 0,99 Android | € 1,09 iOS

3. AVI leren lezen in groep 3 | Juf Jannie

Wil jouw kind leren lezen? Of wil je oefenen als je kind in groep 3 zit? Dan is deze app erg leuk om mee te beginnen. Spelenderwijs leert je kind woorden lezen, zinnen lezen en woorden spellen. De app is vooral bedoeld voor kinderen die beginnen met lezen. Voor kinderen die al kunnen lezen, kan de app te makkelijk zijn.

Leeftijd: 4 t/m 7 jaar
Kosten: €3,99 iOS

4. Luisterboeken in de online Bibliotheek app

Met de online Bibliotheek app heb je je boeken altijd bij de hand. Luisterboeken zijn al beschikbaar voor de allerkleinsten. Lid van de Bibliotheek? Dan krijg je toegang tot:

• alle jeugdtitels non-fictie en fictie (t/m D-boeken)
  • alle Lezen voor de lijst-titels
  • alle oorspronkelijk Nederlandstalige romans (met code NUR 301) van uitgeverij De Bezige Bij en Singel Uitgeverijen (Arbeiderspers, Querido, Nijgh & Van Ditmar)

Luisterboeken zijn ideaal voor bijvoorbeeld op reis, maar ook als je kind iets meer moeite heeft met lezen, kunnen luisterboeken een fijn alternatief zijn. Zo blijf je je woordenschat vergroten!

Leeftijd: Alle leeftijden
Kosten: Gratis voor Android en iOS | Als je lid bent van de Bibliotheek krijg je toegang tot alle boeken

Extra 5. Geen app, maar wel leuk: Taalblobs

Taalblobs is dé superslimme website om je spelling te oefenen. Het is een leerprogramma dat het niveau van de aangeboden lesstof automatisch aanpast aan je kind. Doordat Taalblobs je 'leert kennen', selecteert het automatisch de juiste leertaken voor je kind. Hier kun je de demoversie van Taalblobs gratis uitproberen.

Leeftijd: 6 t/m 11 jaar
Kosten: € 39 per jaar