Suzanne tipt: Kinderboeken over oorlog

Gepubliceerd op: 22 april 2022 08:00

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer boeken en verhalen over oorlog en vluchten.

Ik kom ze vaak tegen: kinderen die graag alles over één bepaald onderwerp willen lezen. De oorlog bijvoorbeeld. ‘Heb je nog een mooi boek over de oorlog?’ Ik vraag ze dan of ze weten hoe ze die boeken in de bibliotheek kunnen herkennen. ‘Kijk maar naar dit pictogram op de rug van de boeken.’ Of ik verwijs ze naar de informatieve kast in de bibliotheek.

Maar ja, welk boek raad je aan? Bij grappige boeken of boeken over sport kun je gemakkelijk zomaar wat uit de kast pakken. Bij oorlogsboeken zorg ik er in elk geval voor dat kinderen kiezen uit de categorie die voor hun leeftijd is. Dus een A-boek voor kinderen van 7 of 8 jaar. Een B boek als ze tussen de 9 en 12 zijn. C boeken over oorlog echt pas vanaf 12 jaar.

Thuis kun je als ouder zelf gemakkelijker inschatten wat bij je kind past. Waar het ene kind nachtmerries krijgt van een griezelboek over monsters kan een ander kind op jonge leeftijd de spannendste delen van Harry Potter al aan.

Jonge kinderen

Met heel jonge kinderen praat je waarschijnlijk nog niet over de oorlog. Maar wat als ze in hun klas kennismaken met een kind uit een gezin dat gevlucht is? Ook voor de heel jonge leeftijd zijn er prentenboeken die gaan over vluchten en je welkom voelen.

Boeken om samen te lezen

Heb jij een kind dat graag naar filmpjes over de oorlog kijkt van Het Klokhuis of tijdens het Jeugdjournaal? Als je je kind nog niet alleen een oorlogsboek wil laten lezen, lees het dan samen of lees het voor. Zo kun je samen over het onderwerp praten of toch besluiten om het boek nog even te laten liggen voor een ander moment.
In Kinderen met een ster (Zilveren Griffel) schrijft Martine Letterie over zes kinderen die in kamp Westerbork terechtkomen. Het is zo geschreven dat het geschikt is voor jonge kinderen. Echt een aanrader.

Zelf kiezen

Op een gegeven moment weten kinderen zelf goed wat ze willen lezen en wat ze aankunnen. Op school gaat het tijdens geschiedenis of thematisch werken over het tijdvak van de wereldoorlogen. Sabel en Bommen op ons huis vond ik zelf indrukwekkende boeken. Oorlog in inkt is bijzonder omdat het waargebeurde verhalen van verschillende kinderen en jongeren uit de oorlog navertelt. En ken je de thematische verhalenboeken van Arend van Dam? Hoe fel de zon ook scheen vertelt 20 verhalen over de oorlog, vanuit allerlei perspectieven.

Informatieboeken

Informatieboeken zijn vaak geschikt om in te kijken, bladeren en af en toe een stuk te lezen. Of om informatie op te zoeken voor een schoolopdracht natuurlijk. Toen het oorlog was is een prachtig boek. Het bevat overzichtelijke korte tekstblokjes die steeds antwoord heven op een vraag en het staat boordevol foto’s.

Boeken over vluchtelingen voor oudere kinderen

Boeken om zelf te lezen of voor te lezen en tegelijkertijd het onderwerp oorlog en vluchten aan te snijden. Spreek je chocola (ook als e-book) is een heel grappig en luchtig verhaal over hoe lastig vriendschap kan zijn. En het gaat over hoe Jazz en Nadima, een meisje dat uit Syrië is gevlucht, vriendschap sluiten met chocola en emoji’s…

Young adult (C en D boeken)

Heb je een kind op de middelbare school? Grote kans dat die juist weer níét weet wat hij of zij wil lezen. Er zijn prachtige young adult boeken over de oorlog geschreven. Het Achterhuis is een graphic novel over Anne Frank en heel geschikt voor ‘echte niet-lezers’. Het meisje met de vlechtjes gaat over een jong meisje in het verzet en speelt zich af in Haarlem.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (13 en 15). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.