"Hier mag ik zeggen wat ik denk"

Gepubliceerd op: 26 april 2022 11:00

safwan en tineke

Safwan vluchtte in 2015 samen met zijn zus en twee zonen vanuit Dubai, omdat hij door de oorlog niet meer terug kon naar Syrië. Daarna zijn ze vanuit Turkije met een bootje naar Griekenland gevlucht, waarna zij uiteindelijk in Nederland aankwamen.

Via Ter Apel, Wageningen en Alkmaar kwam hij uiteindelijk in Haarlem terecht. Hier woonde hij eerst in de Koepel en vervolgens in Schalkwijk. Vier jaar geleden kwam hij voor het eerst in de Bibliotheek en leerde taalvrijwilliger Tineke kennen. Inmiddels zien ze elkaar wel vier keer per week en zijn ze echte vrienden geworden.

Zeven jaar geleden besluit Safwan dat hij niet terug naar Syrie kan en vlucht vanuit Dubai. In eerste instantie samen met zijn zus en twee zonen, maar later scheiden hun wegen. Vanuit Turkije gaan ze met een bootje naar Griekenland. Uiteindelijk komen ze in Nederland aan.

De Bibliotheek

In Nederland komt hij eerst in het asielzoekerscentrum in Ter Apel. Via Wageningen en Alkmaar komt hij uiteindelijk in de koepel in Haarlem te wonen. Nu woont Safwan in Schalkwijk en bezoekt daar graag de Bibliotheek. Hij ontmoet taalvrijwilliger Tineke en vraagt om haar om zijn taalcoach te worden. Ze lezen veel samen en gaan tijdens de coronatijd geregeld een rondje wandelen. Ze raken bevriend en Tineke komt nu ook geregeld bij Safwan en zijn familie thuis.

Dat ik straks mag stemmen als Nederlander, dat is voor mij echt vrijheid

Vrijheid van meningsuiting

Inmiddels is Safwan een echte Nederlander. ‘Ik haalde zelfs in één keer mijn inburgering. Familieleden deden er soms wel vier keer over.’ Hij kijkt uit naar de verkiezingen. ‘Dat ik straks mag stemmen als Nederlander, dat is voor mij echt vrijheid.’ Safwan vertelt dat hij in Nederland de vrijheid van meningsuiting echt bijzonder vindt. ‘Ik mag hier zeggen wat ik denk.’ Daarin ziet hij ook een groot verschil met zijn thuisland. ‘Ik vast niet tijdens de ramadan. Hier maakt dat niet uit, maar in Syrië had ik dat stiekem moeten doen.’ Hij denkt nog wel vaak aan zijn thuisland. Het doet hem verdriet als hij denkt aan alle arme mensen daar. Zonder verwarming, goed eten of warm water. Toch is hij blij met alle hulp die de Bibliotheek biedt.

Taalcoach

Tineke geeft graag de hulp aan Safwan. Toen Tineke met pensioen ging wist ze al: ik wil mensen helpen. In haar werk bij de Belastingdienst vond ze het een mooie uitdaging om in begrijpelijke taal uit te leggen wat er aan de hand was. Door de vragen die ze hier kreeg van nieuwe Nederlanders kwam ze op het idee om taalcoach te worden. Ze houdt van andere culturen en leert dankzij Safwan ook veel bij. ‘Ik vind het nog steeds erg gezellig om bij Safwan thuis te komen. Hij leert me veel over de Syrische cultuur.’ Dankzij Safwan spreekt ze nu zelfs een woordje Arabisch. ‘Safwan heeft mij geleerd hoe het ook kan. Ik realiseer me des te meer hoeveel vrijheid een vrouw in het Westen heeft.’