Kinderboekenweek gestart met wethouders op basisscholen

Gepubliceerd op: 5 oktober 2023 15:42

De Kinderboekenweek is weer begonnen! Op vijf scholen lazen wethouders uit de gemeenten voor uit Ravi en de laatste magie, het Kinderboekenweekgeschenk van dit jaar.

Op scholen in Haarlem, Zandvoort, Hillegom, Heemstede en Bennebroek onthulden wethouders het Kinderboekenweekgeschenk in de klas. Het thema is dit jaar ‘Bij mij thuis’. Op basisschool De Wijde Wereld in Haarlem ging wethouder Bas van Leeuwen in gesprek met de kinderen over hun thuis. Samen met de kinderen telde hij daarna af, waarbij hij na het uitpakken van Ravi en de laatste magie voorlas uit het boek. ‘Ondanks dat lezen erg belangrijk is voor de ontwikkeling, komen kinderen niet altijd in aanraking met lezen thuis’ zegt van Leeuwen. ‘Daarom is het belangrijk dat de gemeente en de Bibliotheek zich samen inzetten om lezen op school en in de bieb toegankelijk te maken’.

Verplaatsen in een ander

Op De Evenaar in Heemstede las wethouder Sam Meerhof voor. ‘Samen plezier beleven aan verhalen is belangrijk. Maar wat ik opvallend vind, is dat je je ook met elkaar gaat verplaatsen in een ander’ vertelt Meerhof. ‘Dus lezen is niet alleen goed voor taalontwikkeling, maar ook empathisch vermogen.’ Na het voorlezen kregen de kinderen van de Bibliotheek een doe-boek, helemaal in het thema van de Kinderboekenweek. Uiteraard met de hartelijke uitnodiging om boeken te komen lenen bij de Bibliotheek in de buurt.

Bibliotheek is jouw thuis

De Kinderboekenweek wordt uitgebreid gevierd bij de Bibliotheek. In elke bieb kan je meekleuren aan een reuzekleurplaat of kleurhuis, er zijn leuke activiteiten en natuurlijk heel veel boeken. Nog geen lid van de bieb? Tijdens de Kinderboekenweek betaal je geen inschrijfkosten! De Kinderboekenweek duurt nog tot en met 15 oktober.

Meer over de Kinderboekenweek