Boekentip: Hex

Gepubliceerd op: 25 mei 2023 13:47

De boekentip van...Thilini

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Fanny, medewerker bij de Bibliotheek en BoekStartcoach.

Hex is een spannend en origineel horrorboek over een dorp in hedendaags Nederland met een angstaanjagend geheim. In het boek volg je verschillende bewoners van het dorp Beek, waaronder familie de Graaf. Een modern gezin met twee zoons en Grim, de leider van de Hex-controlegroep, die moet voorkomen dat het geheim van Beek viral gaat.

Luisterboek

“Ik heb het boek geluisterd via de Online Bibliotheek-app. Tijdens Corona werkte ik voor de bibliotheek in Amsterdam, waar ik boekenpakketten samenstelde. Ik fietste destijds 27 km naar Amsterdam Noord en dan weer 27 km weer terug. Luisterboeken van de Online Bibliotheek maakten het fietsen een stuk aangenamer! Tijdens het samenstellen van de pakketten keek ik altijd of interessante boeken ook beschikbaar waren op de Online Bibliotheek zo heb ik ook Hex ontdekt.”

Toegankelijk en beeldend

“Het interessante aan het boek is dat er alledaags, eigenlijk behoorlijk bureaucratisch, wordt omgegaan met een angstaanjagend bovennatuurlijk verschijnsel. Daarnaast schrijft Olde Heuvelt toegankelijk en beeldend. Het populaire, grove taalgebruik van sommige personages zorgde bijna dat ik afhaakte, maar is in andere hoofdstukken weer totaal afwezig. Ik vond vooral het gezin de Graaf herkenbaar. Een doorsnee, modern gezin waarmee veel zich zullen kunnen identificeren. Juist daarom maakt dit boek zo veel indruk.”

'Laten we de kwestie eens dichter bij huis trekken. Wie zou je eerder laten sterven, o padre mio, je eigen kind, of de rest van ons dorp? 'Is dat inclusief mijn vrouw en andere kind?' informeerde Stefan. 'Ja, pap,' zei Max met een minzaam lachje, 'wie zou je eerder redden, Timo of mij?'

— Uit Hex

Hex zet je aan het denken

“Het boek zet je aan het denken over de moderne maatschappij en de menselijke geest. Zijn we wel echt zo verlicht? Wat is er nodig om te vervallen tot chaos? En is hetgeen waar we zo bang voor zijn wel echt dat waar we bang voor zouden moeten zijn? Mensen zouden het boek moeten lezen omdat het  verhaal origineel is. Ik zat meteen in het verhaal, en heb zelfs nachtmerries ervan gehad, en ik weet dat ik niet de enige ben. Het is zo'n boek dat de tweede keer dat je het leest nog beter is, omdat veel scènes al een voorbode blijken te zijn voor dat wat zal volgen.”

welk boek ga je hierna lezen Fanny?

“Hierna hoop ik eindelijk Oek de Jong "Zwarte Schuur" uit te lezen. Omdat dit ook goed geschreven is en ook over geheimen en schuldgevoel gaat, maar hij na de vakantie maar half uitgelezen op mijn nachtkastje blijft liggen.”