Boekentip: Alles ging aan flarden

Gepubliceerd op: 29 april 2020 11:15

De boekentip van...Kirsten

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Kirsten, Marketing en Communicatiemedewerker bij de Bibliotheek.

Alles ging aan flarden

“Ik heb een zwak voor dagboeken en verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Met dagboeken ga je van een grote gebeurtenis naar een zeer persoonlijk intiem verhaal. Het dagboek van Klaartje de Zwarte-Walvisch bleef mij na het lezen nog heel lang bij. Haar woorden komen pijnlijk hard binnen. Het is een uniek document dat prachtig geschreven is. Haar laatste wens is gelukkig in vervulling gegaan.”

Ik hoop vurig dat alles wat ik hierin heb geschreven nog eens de buitenwereld zal bereiken.

Uniek en persoonlijk

In Alles ging aan flarden houdt Klaartje de Zwart- Walvisch de laatste verschrikkelijke maanden van haar leven een dagboek bij. Getuigenissen van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn weinig gepubliceerd. Pas na 66 jaar wordt het dagboek ontdekt en uitgebracht en is van groot historische waarde door de gedetailleerde beschrijving. Het is een weergaloos boek, een aanklacht, een getuigenis, een rauwe kreet. Geschreven vanuit de onvoorstelbare werkelijkheid van een groep mensen op weg naar de vernietiging.

Ik stond duizend angsten uit, want in mijn grote tas had ik, tussen de voering genaaid, al mijn notities, die ik in Vught geschreven had.

Alles ging aan flarden is te lezen als e-book of te leen bij de Bibliotheek.