Boekentip: Oorlogskinderen

Gepubliceerd op: 14 oktober 2020 15:35

De boekentips van....

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Linda, front office medewerker bij de Bibliotheek.

Tips moet je doorgeven

“Na een tip van een trouwe bibliotheekbezoekster heb ik het boek Oorlogskinderen van Coen Verbraak in één keer uitgelezen. In 14 interviews weet hij met veel zorg de ervaringen van kinderen uit de oorlog neer te zetten. Hoe was het om een kind te zijn van een SS-er, een Duitse militair, een NSB-er of van een verzetsstrijder? Ook kinderen in Azië, in het Jappenkamp krijgen een stem. Waar worstelen zij mee?”

Ze wil het eigenlijk niet hebben over ‘foute ouders’. Ze richt zich liever op de kinderen die in de maalstroom van de keuze van hun ouders worden meegesleurd. Daar is zij zelf het levende bewijs van.

— Jantje Bonthond

Een pareltje

“Vooral het tijdsbeeld, van hoe men na de oorlog met elkaar omging vond ik indrukwekkend. En in een paar verhalen komt het mededogen naar de kinderen die nu de oorlog meemaken naar voren. Geen standaard boek. Een boek waarover je nadenkt. Een pareltje!”

• Coen Verbraak Oorlogskinderen

het verhaal van een generatie

Levensverhalen van mensen die als kind onder verschillende omstandigheden de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt.

Non-fictie

Nederlands | 203 pagina's | Thomas Rap, Amsterdam | 2020