Boekentip: Het Ministerie van Oplossingen

Gepubliceerd op: 16 december 2020 11:15

De boekentip van...

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Nel, informatiemedewerker bij de Bibliotheek.

Het Ministerie van Oplossingen

Het Ministerie van Oplossingen is een boek voor kinderen vanaf 9 jaar.
De vader van Nina is postbode. Hij heeft een brief die hij niet kan bezorgen. De brief is gericht aan het Ministerie van Oplossingen maar er staat geen adres bij. Nina’s vader zegt dat zo’n ministerie niet bestaat. Nina is heel nieuwsgierig naar de brief en neemt die stiekem mee naar haar kamer om te lezen. De brief is geschreven door Ruben, een slimme jongen van 9 jaar, die vaak gepest wordt door Sophia, een meisje van zijn school. Hij vraagt het Ministerie van Oplossingen om hem te helpen. Nina besluit om Ruben zelf te gaan helpen. Samen met haar vriendin Alfa sluit ze vriendschap met Ruben. Ruben gaat vaak naar zijn buurvrouw die blind is en zij vertelt dat het Ministerie wel bestaan heeft. Ze heeft er namelijk zelf gewerkt! Met elkaar besluiten ze om te kijken of ze een nieuw Ministerie van Oplossingen op kunnen richten. Daarvoor moeten ze drie problemen van anderen oplossen. Met hulp van de buurvrouw gaan Nina, Alfa en Ruben aan de slag. Ze worden flink tegengewerkt door pestkop Sophia. Maar lukt het ze om Sophia te stoppen en de opdrachten uit te voeren?

Vriendschap, samenwerken en pesten.

“Naast boeken voor volwassenen lees ik graag jeugdboeken. Hierdoor kan ik de kinderen die in de bibliotheek komen beter adviseren. Het Ministerie van Oplossingen is een modern boek. Het behandelt problemen die kinderen zelf ook tegen kunnen komen, bijvoorbeeld pesten. Het zijn problemen die elk kind wel heeft meegemaakt, of van gehoord heeft.
Het boek gaat daarnaast ook over vriendschap, samenwerken, iets voor anderen doen. Ik vind het mooi om te lezen hoe enthousiast de kinderen hun best doen voor anderen.”

Ik heb het boek in één ruk uitgelezen!

“Sanne Rooseboom heeft het verhaal zo pakkend geschreven dat je meteen meeleeft met de hoofdpersonen en wilt weten hoe het afloopt. Ik heb het boek in één ruk uit gelezen!
Het Ministerie van Oplossingen is een positief boek. Het speelt zich af in deze tijd. Drie kinderen proberen andere mensen met problemen te helpen. Ik denk dat kinderen die dit boek lezen de problemen herkennen. Het zijn aansprekende thema’s voor kinderen, en misschien raken ze erdoor geïnspireerd. Fijn om te weten: Er zijn nog meer boeken verschenen over Het Ministerie van Oplossingen.”

• Sanne Rooseboom Het Ministerie van Oplossingen

Op een dag vindt Nina (11) een brief, gericht aan het Ministerie van Oplossingen. De brief is geschreven door Ruben (9), die erg wordt gepest. Samen met haar vriendin Alfa wil Nina Ruben helpen. Ze gaan op zoek naar het geheimzinnige Ministerie. Vanaf ca. 9 jaar.

E-book

• Sanne Rooseboom Het Ministerie van Oplossingen