Boekentip: Een bijna volmaakte vriendschap

Gepubliceerd op: 12 december 2023 11:52

decoratieve afbeelding

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Job, medewerker bij de Bibliotheek.

"Ik zag het boek in de ‘zojuist ingeleverd’ sectie liggen in de Bibliotheek. De titel sprak me direct aan, omdat vriendschappen en eenzaamheid – zo contrasterend als ze zijn – zo dichtbij elkaar kunnen liggen."

Over het boek

Talloze jongeren in Japan hebben zich volledig teruggetrokken, opgesloten in hun kamer en afgesloten van de wereld. In 'Een bijna volmaakte vriendschap' verlaat één van hen zijn ouderlijk huis na een isolement van twee jaar. Hij vindt zijn weg naar een bankje in het park, zijn toevlucht en nieuwe schuilplaats. Tegenover hem zit een salaryman, een gewone kantoormedewerker. Voorzichtig groeten ze elkaar, en dan komt de dag waarop ze naast elkaar gaan zitten en beginnen te vertellen. Over verloren vrienden, tweede kansen en nieuwe levens. Tot op een ochtend de man niet verschijnt.

Vriendschap

"In deze tijd van het jaar is het erg donker. Juist nu moeten we het licht in elkaar opzoeken. Vriendschappen zijn waardevoller dan we ons soms kunnen voorstellen. Dit boek herinnert je daaraan. Zowel Taguchi als Ohara, de personen in het verhaal, spraken mij erg aan. Omdat ze met voorzichtigheid en begrip elkaars verhaal omarmen. Compassie is een eigenschap die ze, desondanks hun verleden, in elkaar weten terug te vinden."

En welk boek ga je hierna lezen Job?

"Ik ga het boek De zin van het leven, geschreven door Fokke Obbema lezen. Het lijkt me leuk om te zien hoe mensen vanuit een verschillende oogpunten kijken naar de ‘zin’ van het bestaan. Ik ben benieuwd naar de verschillende argumenten die ze hiervoor geven."