Onze favoriete boeken van 2022

Gepubliceerd op: 12 december 2022 12:00

De boekentip van...Hannelore

Heb je weleens een goede tip gekregen van een medewerker van de Bibliotheek?

Grote kans dat je dat boek in dit lijstje terug zal zien! Medewerkers van de Bibliotheek laten zien welk boek zij in 2022 het allerbeste vonden.

Daar waar de rivierkreeften zingen

Chris:
"Als ondersteuner heb ik het afgelopen jaar 'Daar waar de rivierkreeften zingen' vaak voorbij zien komen. Afgaand op verhalen van bezoekers krijg ik er een positieve indruk van. Op basis van hun verhalen klinkt het boek als een verrijking!"

Gertrude:
"Ik ben hier daar echt mee eens! Ik heb het boek een paar maanden terug gelezen, en sindsdien al veel aangeraden aan vrienden. Prachtig boek! De beschrijvingen van de natuur (moeras) zijn heel beeldend en de eenzaamheid van het meisje (eerdere titel: Moerasmeisje) heel schrijnend."

De bijenhouder van Aleppo

Kirsten:
"Ik heb onlangs De bijenhouder van Aleppo gelezen. โ€œWaar bijen zijn, zijn bloemen, en waar bloemen zijn, is leven en hoop.โ€ Een zin die het boek mooi samenvat. De hoofdstukken zijn op een mooie manier met elkaar verbonden. Het laatste woord van het hoofdstuk komt telkens terug als eerste woord van het nieuwe hoofdstuk. Een stijlkeuze die ik kon waarderen. Het thema is pijnlijk actueel en maakt de groep vluchtelingen allemaal individuen. Want: iedereen heeft een verhaal."

De paradox van geluk

Anne:
"Mijn favoriete boek? Moeilijke keuze... Ik kies voor De paradox van geluk van Aminatta Forna. Het speelt zich gedeeltelijk af in London waar Atilla een Ghanese traumapsychiater en de Amerikaanse Jane die vossen bestudeert en stadstuinen inricht, elkaar ontmoeten. Het boek heeft verschillende verhaallijnen en ik vond het echt prachtig! Van de Amerikaanse natuur, waar Jane een project rondom wolven heeft gedaan, tot verschillende oorlogsgebieden waar Atilla als psychiater wordt ingezet. Maar ook het verhaal van een dementerende vriendin van Atilla komt aan bod. Heel bijzonder en een echte aanrader!"

Op het einde gaan ze allebei dood

Maartje:
"Mijn favoriet van dit jaar is een Young Adult boek: Op het einde gaan ze allebei dood. Het verhaal speelt zich af in een tijd waarin je van een bedrijf (Death-cast) te horen krijgt dat je nog 24 uur te leven hebt. De twee hoofdpersonen krijgen dit bericht en je volgt ze op hun laatste dag. De titel geeft een flinke spoiler in de titel ๐Ÿ˜†, maar het hele verhaal is zo opgebouwd dat je lang niet weet wie als eerste van de twee overlijdt en wanneer. Hoe zij en anderen omgaan met het bericht (en de hele entertainment business die eromheen gebouwd is) is goed beschreven. Dit jaar is de prequel uitgekomen, dus die staat nu op mijn lijstje."

The Nightingale

Tim:
"Het boek The Nightingale was zeker mijn favoriete boek van het afgelopen jaar. Het verhaal speelt zich af rondom de Tweede Wereldoorlog. Vanaf de eerste zin: 'In de liefde ontdekken we wie we willen zijn; in de oorlog ontdekken we wie we zijn', ben ik in het verhaal meegezogen. De persoonlijke verhaallijnen van de hoofdpersonages staan hierin centraal. Het is een verhaal over de relatie tussen twee zussen en hun vader en het effect van zowel WO I als WO II op deze relatie. Ik vond de roman erg aangrijpend en het plot blijft spannend tot het einde van het verhaal."

De Valerie-Lane serie

Mascha:
"Toe aan een super gezellig verhaal? De Valerie-Lane serie (van Manuela Insua) met zijn nostalgische winkeltjes in een straat je in Oxfort zijn echt 'mon favorite'!"

Madame le commissaire serie

Linda:
"Ben je op zoek naar een serie die lekker wegleest? De serie Madame le commissaire van Pierre Martin heeft het allemaal! Moordverhalen in een vakantiesfeer ;-) "