Dit is er nieuw in Haarlem Centrum

Gepubliceerd op: 2 augustus 2022 16:00

bibliotheek haarlem centrum

Als je nu een bezoek aan de Bibliotheek Haarlem Centrum brengt, merk je dat je een vernieuwde bibliotheek instapt. De frisse indeling maakt het niet alleen gezelliger, maar je kunt alles ook makkelijker vinden.

Als je de vernieuwde Bibliotheek in hartje Haarlem bezoekt, valt op dat een aantal dingen is veranderd. Zo is de leenapparatuur vernieuwd en veel boeken en meubels staan op een nieuwe plek. De grote servicebalie bij de ingang is verdwenen.

Wat fijn dat alle fictie weer bij elkaar staat! Nu is het snuffelen tussen de boeken veel leuker.

— Een bezoeker tijdens de openingsdag

Nieuwe indeling

Fictie voor volwassenen is niet langer ingedeeld in aparte genres, maar op alfabetische volgorde. Dat maakt titels makkelijker vindbaar. Een thriller van John Grisham vind je nu naast een roman van Arnon Grünberg. Door de nieuwe opstelling van de boekenkasten is er meer ruimte voor gezellige zitjes tussen de boeken. Hier kun je even lekker neerploffen met een nieuwe vondst.

De kinderboeken vind je op dezelfde plek als voorheen - bij binnenkomst links – maar de boeken voor de jeugd vanaf 12+ zijn vanuit de kelder naar de begane grond verhuisd. Deze sectie heet nu Young Adult en heeft zijn eigen ‘huiskamer’ gekregen tussen de kinderboeken en die voor volwassenen in.

De DVD’s en strips voor volwassenen vind je nu een verdieping lager, waar je ook de bladmuziek vindt. Ook hier is meer ruimte gecreëerd om te zitten. Of dat nou individueel voor studie of werk is, of met een groepje aan een van de grote tafels.

Meer werkplekken

De studie- en werkplekken zijn veelal tegen de gevel geplaatst. Zo heb je lekker veel daglicht.* Ook is er een nieuw, multifunctioneel podium gekomen tussen de Bibliotheek en café Coffee-Star. De tafeltjes kunnen aan de kant om bijvoorbeeld ruimte te maken voor een optreden of een voorleesuurtje. Er zullen weer steeds vaker activiteiten plaatsvinden in onze vestigingen, voor jou maar ook dóór jou.

De leestafel met kranten en tijdschriften bevindt zich vanaf augustus op de begane grond. Je vindt ‘m in de uitbouw schuin tegenover de ingang. Op de oude plek van de leestafel zijn de boeken over landen en reizen gekomen. De andere informatieve boeken staan op de rustige 2e etage. Ook hier is weer meer ruimte gekomen voor zitjes om lekker te lezen of te werken.

Ik ben heel blij dat de kranten en tijdschriften weer beneden staan!

— Een vaste bezoeker van de leestafel

Maatschappelijke functie

De maatschappelijke functie van de Bibliotheek wordt steeds belangrijker. We bieden essentiële dienstverlening. Door een groot deel van de collectie (zo’n 50.000 titels!) anders in te delen, is er meer ruimte gekomen om rustig te zitten, om te werken of studeren, voor activiteiten of om hulp te krijgen op het gebied van taal én digitaal. Denk bij die laatste bijvoorbeeld aan het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). We zijn trots dat het is gelukt de boekenbieb zo tegelijk meer een mensenbieb te maken!

De werkzaamheden aan het pand zullen nog even doorgaan. Meer informatie over de verbouwing vind je hier.

Meer over de verbouwing

* Mogelijk heb je de komende maanden nog wel overlast van de verbouwing en verduurzaming van het pand in opdracht van de Gemeente Haarlem. Zo wordt de klimaatinstallatie vervangen en wordt er HR++-glas geplaatst.