De voordelen van voorlezen bij baby's en jonge kinderen

Gepubliceerd op: 18 januari 2024 15:24

Dat het goed is om al vroeg te beginnen met voorlezen voor je kind, wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat je dat je hier bij baby’s vanaf 0 jaar al mee kunt beginnen?

“Kinderen die voorgelezen worden tussen 0 en 3 jaar hebben een aanzienlijke voorsprong op hun woordenschat ten opzichte van andere kinderen”, vertelt Abida Chowdhrie, BoekStartcoach bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland.

“Veel ouders lezen hun kind pas voor vanaf het moment dat kinderen interactie tonen en verhaaltjes snappen”, vertelt Abida. “Maar je kunt baby’s al heel vroeg laten kennismaken met boekjes. Alles wat jij laat zien als ouder, krijgt een kind mee. Begin met stoffen boekjes en zwartwitboekjes met vormen. Vertel ondertussen een verhaaltje over wat ze kunnen zien. Je zult zien dat je direct woorden benoemt die je anders nooit zou gebruiken, zoals cirkel of vierkant. Zo kun je het langzaam opbouwen.”

Kwartiertje voorlezen

“Uit onderzoek blijkt dat kinderen duizend woorden leren in één schooljaar. Als kinderen daarnaast ook nog thuis lezen, leren ze nóg eens duizend woorden. Als je iedere dag een kwartiertje samen met je kind leest, bereik je dit al”, vertelt Abida. “En een boek betekent niet alleen maar lezen”, vertelt Abida. “Je kunt er ook spelletjes van maken, of er zijn ook voelboekjes, knisperboekjes, kiekeboe-boekjes.”

Help, mijn kind vindt lezen niet leuk!

“Ik merk als BoekStartcoach dat ik vaak vragen van ouders krijg die vertellen dat hun kind niet van lezen houdt. Wat moet je dan doen? Mijn advies zou zijn: begin laagdrempelig met een zoekboek met heel veel plaatjes en maak er een spelletje van. Zoek de blauwe auto. Zo ben je toch met woorden en taal bezig. Heeft het kind niet de concentratie om een heel boek door te pluizen? Begin dan alleen met de kaft en leg het boek daarna weer weg.”

“Zodra je je kind mee kan nemen naar de Bibliotheek, kun je hier alle boeken lenen die je maar wil. We hebben ook voelboekjes en badboekjes! En geen zorgen, alle boekjes gaan naar de wasserette, dus we houden wel degelijk rekening met de hygiëne van boeken.”

Laat je kind kiezen

Net als volwassenen hun eigen voorkeuren hebben over onderwerpen, hebben kinderen dat ook, weet Abida. “Laat je kind zelf kiezen welk boek ze willen lezen. En het maakt niet uit dat dat weer hetzelfde boek is als gisteren, of een babyboekje terwijl ze daar al ‘te oud’ voor zijn. Als een kind aangeeft dat ze dat willen, luister er dan vooral naar! Bovendien kun je als ouder altijd nieuwe verhalen bij een boekje verzinnen, vragen stellen of er een spelletje van maken. Lees het verhaal van gisteren eens met een ander stemmetje voor, of ga in op de kleuren appels in de boom.”

Voorlezen in de moedertaal

“Als je als ouder meerdere talen spreekt, raad ik altijd aan om voor te lezen in de taal die je het beste beheerst”, zegt Abida. “Als je kind naar school gaat, heeft ‘ie al een dusdanige woordenschat in zijn moedertaal, die hij dan veel makkelijker kan omzetten naar het Nederlands.”

Tips bij het voorlezen bij baby’s en jonge kinderen:

• Begin al vroeg met vormenboekjes en stoffen boekjes
  • Lees samen een kwartier per dag
  • Begin met zoekboeken met plaatjes
  • Leg boekjes op ooghoogte, zodat ze er zelf bij kunnen en de drempel lager wordt om met boeken in aanraking te komen
  • Zorg voor afwisseling in schrijvers en illustraties
  • Even geen tijd om te lezen? Combineer dan het badje met een badboekje. Twee vliegen in één klap!