Hoe vind je een leuk onderwerp?

Bij het vinden van een leuk onderwerp moet je ervoor zorgen dat je dicht bij jezelf blijft, zo maak je het maken van een werkstuk of spreekbeurt leuker!

Moet je bijvoorbeeld iets maken voor biologie en je bent dol op lekker eten en vooral pizza's? Maak je werkstuk over pizza's! Hier geven we tips hoe je een leuk onderwerp kunt vinden.

Vijf tips om een onderwerp te kiezen

1. Kijk naar de hobby's die je hebt, hier zit vast een leuk onderwerp tussen! Of heb je misschien de afgelopen tijd een toffe documentaire op Netflix gezien?
  2. Ga naar de Bibliotheek. Hier staan borden met thema's en daar kun je tussen de informatieboeken kijken of er een interessant onderwerp staat.
  3. Blader eens door een encyclopedie, Quest tijdschrift of een weetjesboek en kies een onderwerp uit wat je altijd al had willen weten!
  4. Ga je wel eens naar een museum? Welke vind je leuk en inspirerend? De meeste musea hebben een onderwerp, dit onderwerp kun je ook kiezen voor je werkstuk of spreekbeurt.
  5. Kijk naar een leuk programma op TV, bijvoorbeeld Willem Wever, sport, SchoolTV, National Geographic of het NPO Journaal. Boordevol interessante onderwerpen die je kunt gebruiken.

Bedenk eerst goede vragen over je onderwerp

We nemen een werkstuk over pizza als voorbeeld. Stel de Wie, Wat, Waar en Wanneer vragen:

• Wie is de uitvinder van de pizza? Of wie is beroemdste pizzabakker?
  • Wat betekent het woord pizza? Wat maakt een pizza een pizza?
  • Waar wordt een pizza van gemaakt?
  • Wanneer is een pizza gezond?

Onderzoeksvragen beginnen met Hoe en Waarom. Bijvoorbeeld:

• Waarom vinden zo veel mensen pizza lekker?
  • Hoe komt het dat pizza uit Italië over de hele wereld verspreid is geraakt?

Je hebt nu deelvragen gemaakt!

Nu heb je allemaal kleine onderwerpen bedacht waar je meer over wil weten. Hierover kun je schrijven of vertellen bij je werkstuk of spreekbeurt. Vergeet ook niet je eigen mening erin te verwerken. Wat vind je bijvoorbeeld zelf van pizza? Of hoe denk je nu over pizza nu je zoveel onderzoek hebt gedaan naar dit onderwerp.

Succes met het bedenken van je onderwerp!