Hoe zoek je informatie voor je werkstuk of spreekbeurt?

hoe zoek je informatie voor je spreekbeurt of werkstuk

Soms zoek je uren naar goede informatie voor je onderwerp op internet, maar kun je maar niet vinden wat je zoekt. Wij geven je tips om tot de juiste informatie te komen.

Zo zoek je de juiste informatie

1. Zoek meer over je onderwerp op in een encyclopedie of weetjesboek uit de bieb. Of bekijk de Winkler Prins online encyclopedie eens.
  2. Zoek een boek in de Bibliotheek over je onderwerp. Dit kun je gemakkelijk vanuit huis doen met de online catalogus.
  3. Een boek geeft soms extra informatie als websites, andere boeken over hetzelfde onderwerp of goede zoekwoorden.
  4. Bedenk nog een andere informatiebron. Ga bijvoorbeeld naar een museum toe. Of stel vragen aan een organisatie of een persoon.
  5. Bekijk de online databanken voor jongeren van de Bibliotheek.
  6. Maak een mindmap met goede zoekwoorden voordat je op internet gaat zoeken.

Zoeken in de online catalogus van de Bibliotheek

• 1. Zoek op onderwerp of titel

Tik je onderwerp in het zoekvenster, bijvoorbeeld Gezond eten. Je ziet dan verschillende boeken staan met jouw onderwerp. Klik in de linkerkolom op non-fictie en op kinderboeken. Scroll verder naar beneden naar Onderwerpen. Hier kan je nog meer vinden.

• 2. Waar kan je het boek ophalen?

Klik aan de rechterkant op Waar staat het? Dan zie je meteen of het boek in de Bibliotheek staat of uitgeleend is. Met je bibliotheekpas mag je bij iedere bibliotheek lenen in de lijst.

• 3. Reserveer het boek

Is het boek dat je graag wil lenen uitgeleend? Geen nood. Klik op reserveren en reserveer je boek. Klik ook aan waar je het boek op wil halen. Je krijgt een mailtje als het voor je klaar staat.

Stap voor stap door de catalogus > klik op het plaatje om te vergroten

Boeken over pizza en gezond eten ...

Slimmer zoeken op internet: wees kieskeurig

Google is één van de meest populaire zoekmachines. In een zoekmachine wordt alle informatie opgeslagen die online staat. Dat is handig maar soms ook niet. Niet alle informatie is namelijk belangrijk voor jou, goed leesbaar of betrouwbaar. Met deze tips vind je wat je écht zoekt.

• Typ altijd meerdere zoekwoorden in. Bijvoorbeeld: pizza gezond eten.
  • Gebruik nooit meer dan 10 zoekwoorden.
  • Open niet alle gevonden websites. Lees eerst goed de URL's. Wie is de maker van de website? Op Voedingscentrum.nl zal je bijvoorbeeld meer vinden over hoe gezond een pizza is dan op newyorkpizza.nl of girlscene.nl
  • Lees ook de korte informatie onder de URL. Geeft de website bijvoorbeeld alleen pizzarecepten of staat er ook iets over gezonde voeding op de website?
  • Check of het geen reclame is. Sla deze pagina's over.
  • De maker van een goede website geeft meerdere bronnen. Bijvoorbeeld andere interessante websites of boeken. Het is slim om die bronnen ook even te bekijken (en eventueel te gebruiken!)
  • Je wil feiten en niet de mening van een persoon. Bekijk de gevonden informatie daarom kritisch.