Vertelmiddag dag der Inheemse bevolking

Gepubliceerd op: 16 augustus 2023 13:00

Vertelmiddag dag der Inheemse bevolking

Op 5 augustus 2023 vond in de Bibliotheek Haarlem Schalkwijk een vertelmiddag in het kader van de dag der Inheemse bevolking van Suriname plaats.

De Haarlemse Stichting Ma Jong wil een bijdrage leveren aan de instandhouding en ontwikkeling van de culturen van de Marrons en Inheemse bevolking in Nederland en Suriname. Ze richt zich vooral op het verbinden van kwetsbare mensen. De stichting ondersteunt de ontwikkeling en groei van de lokale netwerken in Suriname en Nederland.

Surinaamse cultuur

Het culturele evenement trok ongeveer 50 bezoekers, en de sfeer was bijzonder gezellig, mede door de muziek van Rensje Adipi, een stand met Afrisu-anisa‟s (gevouwen Surinaamse hoofddoeken) van Sherida de Vlugt en drankjes en hapjes van Shemar‟s Kukru. Sprekers waren Mariska de Jong, de antropoloog Dr Renzo S. Duin, Kwasi Koorndijk van Kwasi‟s Sranan Consultancy en Ted Polet, auteur van de onlangs verschenen historische roman “Anansi”. Ook enkele bezoekers namen het woord.

Druk bezocht

Naast de sprekers zat de zaal vol met belangstellende en gezagsdragers uit het traditioneel gezag van de Marrons. Renzo Duin sprak over de vroege contacten tussen de van de plantages gevluchte slaafgemaakten en de inheemse bevolking. Hij heeft hiernaar jarenlang onderzoek gedaan in de Guyana‟s en Suriname.

Ted Polet

Na de inleiding gaf Ted Polet een presentatie over de oorsprong en betekenis van de Anansi-verhalen, hoe deze uit Afrika naar Suriname zijn gekomen en hoe ze op de plantages bleven voortbestaan. De presentatie werd voorafgegaan door een filmpje over kinderen in het dorp Tamarin langs de Cottica-rivier, die in de Aucaanse taal een Anansi-verhaal vertellen. Tamarin is bijzonder omdat daar de Marrons en de Inheemsen naast elkaar woonden in één gemeenschap. Ook presenteerde hij zijn roman ‘Anansi’. Het verhaal speelt zich af in de 17e eeuw tegen de achtergrond van de slavenhandel van de WIC en de plantages in Suriname.