Digitale hulp nodig? Wij helpen je!

Gepubliceerd op: 9 november 2022 12:05

Tegenwoordig moet je bijna al je zaken online regelen. Even geld overmaken, je belastingaangifte online doen, je kleinkinderen videobellen en nog veel meer.

Of je nu veel of weinig ervaring hebt, we hebben allemaal weleens een vraag of lopen ergens tegenaan. De Bibliotheek kan je daarbij helpen!

Robert werkt als Programmamaker Digitale Geletterdheid bij de Bibliotheek en kan hier meer over vertellen. “Iedereen met vragen over de computer, tablet, telefoon of internet kan bij de Bibliotheek binnenlopen. Wij beantwoorden die vragen tijdens het inloopspreekuur en leren mensen om ze in het vervolg zelf op te lossen”, vertelt hij. De Bibliotheek geeft ook gratis computercursussen, waarmee mensen zonder ervaring of affiniteit met de computer snel daarmee leren omgaan. Die cursussen lopen van beginnersniveau tot gerichte workshops, bijvoorbeeld om Word of Excel te leren beheersen.

Gratis cursus

Voor mensen die graag met een computer of internet willen leren omgaan, maar nog niet weten waar ze moeten beginnen of gewoon een beetje angst hebben, is Klik & Tik een mooie gratis cursus. “Het mooie is dat we heel snel kunnen laten zien hoe je algauw dingen met je computer kunt doen, zoals e-mailen met je familie en vrienden, online shoppen, een reis boeken en nog veel meer handige zaken”, legt Robert uit.

Steeds belangrijker

Als je tegenwoordig geen kennis van een computer of internet hebt, is het steeds moeilijker om dingen te kunnen regelen. Bankzaken, bestellingen en correspondentie met de overheid verlopen steeds meer digitaal en daar heb je computervaardigheden voor nodig. Er zijn veel mensen die dat lastig of eng vinden en voelen zich daardoor soms buitengesloten. “Bij de Bibliotheek nemen wij angst voor de computer weg en helpen iedereen ermee op weg zodat mensen zich weer meer bij de maatschappij betrokken gaan voelen en zelf handige en leuke dingen leren regelen.”

Ook als je ervaring hebt

Natuurlijk ben je ook welkom als je al ervaring hebt met een computer of het internet. Zo kan je bijvoorbeeld ook terecht bij de Bibliotheek met vragen over je DigiD en de energietoeslag. Maar ook als je iets moet regelen voor het ziekenhuis, dat online moet, kan je terecht bij de Bibliotheek. “We kunnen zelfs mensen helpen met digitaal solliciteren”, vertelt Robert. “Iedereen kan bij de Bibliotheek binnenlopen en aan een medewerker om digitale hulp vragen. Dan wordt hij of zij verder met de juiste mensen en mogelijkheden in contact gebracht”, legt hij verder uit. In de Bibliotheek liggen daarnaast folders over het digitale aanbod. Wil je jezelf of iemand anders aanmelden voor hulp of een gratis cursus? Dat kan ook via onze website.

Krijg hier persoonlijke hulp