Een betere wereld begint bij jezelf

Gepubliceerd op: 30 maart 2021 15:35

Een betere wereld begint bij jezelf

De klimaatverandering is een heel groot ding waar we allemaal mee te maken hebben, en waar we allemaal ons steentje aan kunnen bijdragen. Ook kinderen! Maar hoe doe je dit dan? En waarom is dit zo belangrijk?

Maartje, werkzaam bij de Bibliotheek, houdt zich veel bezig met duurzamer leven. Ook haar twee dochters van 7 en 4 jaar helpen graag mee, zo maken ze de wereld een beetje mooier.

Waarom is duurzaamheid zo belangrijk voor jou?

“Als kind was ik al bezig met het milieu. Ik kan mij nog een opdracht herinneren in groep 8, waarbij we goede voornemens moesten opschrijven en toen had ik dingen opgeschreven als 'papier scheiden’ en ‘licht uitdoen als het niet nodig is’. En eigenlijk zijn dit nog steeds zaken die nog steeds van belang zijn en bijdragen aan een betere wereld. Toen was de slogan 'een beter milieu begint bij jezelf' en ik denk dat nog steeds zo is. Alle beetjes helpen om de wereld leefbaar te maken en te behouden.”

Hoe kun je kinderen nu al aanleren om hier meer mee bezig te zijn?

“Door zelf het goede voorbeeld te geven en ze al jong erbij te betrekken. Zwerfafval in de straat ruim ik altijd op en mijn kinderen volgen dit voorbeeld ook. Een paar jaar terug was ik met mijn kinderen bij een theatervoorstelling over een koningin die als zij in het bos ging picknicken haar afval daar liet liggen. Dit vonden de dieren in het bos heel vervelend. Het moment waarop ze het eerste propje op de grond ging vallen, schrokken mijn kinderen zo! Dat mag niet! Ze weten dus op jonge leeftijd al waar ze op moeten letten en waarom je bepaalde dingen doet (afval scheiden, minder of geen vlees eten bijvoorbeeld). Zij gaan dat vanzelf overnemen en zelf ook op die manier doen. En het is ook belangrijk om dit te blijven benadrukken als ze al ouder zijn. De koningin kreeg trouwens voor straf steeds een poepje van de vogels op haar hoofd 😉.”

Wat kunnen kinderen zelf doen?

• Geen onnodig licht laten branden. Dus het licht uitdoen als je op de wc bent geweest! Of als je je slaapkamer uitloopt.
  • Afval scheiden. Zorg dat het voor kinderen duidelijk is in welke bak zij afval weg kunnen gooien. Plastic moet in de ene bak, rest in de andere, papier gaat in deze bak etc.
  • Knutselen en spelen kan heel goed met natuurlijke of restmaterialen! Bouw een mooi kasteel van wc-rolletjes of maak iets moois van dat melkpak dat leeg is.
  • Gebruik je eigen energie: dus loop of fiets zoveel mogelijk.
  • Neem een lunchtrommeltje mee naar school, en gebruik zo min mogelijk wegwerpmaterialen.