Geschiedenis: leuk en leerzaam!

Gepubliceerd op: 30 september 2019 12:15

Geschiedenis op de basisschool

“Het maakt mij allemaal echt niet uit wat er vroeger gebeurd is hoor!” Is deze uitspraak herkenbaar? Zonde! Want geschiedenis is zo ontzettend leuk en leerzaam voor kinderen.

Waarom is geschiedenis zo belangrijk voor kinderen? Een gesprek met Mascha Greve, voormalig leerkracht op een basisschool.

Wat kan de geschiedenis ons leren?

Als je de geschiedenis kent, kun je beter je eigen mening vormen. Hierdoor kun je je keuzes beter onderbouwen en ontwikkel je je eigen identiteit. “Zelfs je eigen familiegeschiedenis laat al zien waar je vandaan komt”, legt Mascha uit, vroeger werkzaam in het basisonderwijs en tegenwoordig medewerker van de Bibliotheek. “Verhalen die je hoort, vertel je zelf weer door. En dát is al geschiedenis. Het doorgeven van verhalen.”

Is er genoeg aandacht op basisscholen voor het vak geschiedenis?

Geschiedenis is altijd een belangrijk onderwerp geweest op de basisschool. “De methodes zijn ook steeds mooier en beter geworden. En de stof is heel anders”, vertelt Mascha. “Tegenwoordig laten ze kinderen echt dingen doen. Creatief aan de slag, stukjes schrijven en nog veel meer!” Daarnaast biedt het internet eindeloos veel mogelijkheden. Je kunt de geschiedenis zowat in huis halen, waardoor kinderen het veel beter meekrijgen dan vroeger.

Hoe denk je dat de Bibliotheek hierbij kan helpen?

“De Bibliotheek heeft een prachtige geschiedeniscollectie voor kinderen. Over écht elk onderwerp is wel iets te vinden”, vertelt Mascha. Ze is enorm trots op de collectie die de Bibliotheek te bieden heeft aan kinderen. “Zo kunnen wij ook ons steentje bijdragen om de jeugd verhalen door te geven.” Ook komen er steeds weer nieuwe boeken bij. En niet alleen leesboeken, maar ook stripboeken en voorleesboeken zijn erg populair in de Bibliotheek. Denk aan de voorleesverhalen van Ida Vos bijvoorbeeld.

Tips van Mascha!

• Ga met je kinderen op pad naar diverse musea. Lees bijvoorbeeld een boek over ridders voor en kijk daarna welk museum daar meer informatie over heeft.
  • Geef de geschiedenis aan je kinderen door! Dan wordt jouw erfgoed, hun erfgoed.

Meer artikelen lezen