Gratis menstruatieproducten in de Bibliotheek

Gepubliceerd op: 4 december 2022 15:08

menstruatie uitgiftepunt

Kiezen tussen een boterham of maandverband. Bij 1 op de 10 meisjes en vrouwen in Nederland die in armoede leven, is thuis soms geen geld voor menstruatieproducten.

“Menstruatieproducten moeten voor iedereen beschikbaar zijn”, vonden Annoeska, Natasja en een aantal vriendinnen. Zij zetten zich onder de naam Samen Voor Elkaar in tegen menstruatiearmoede en zorgen voor MUP’s (menstruatieproducten uitgiftepunten) in onder meer vestigingen van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland.

Steeds meer mensen die menstrueren hebben soms geen geld om menstruatieproducten te kopen. Daardoor gaan ze niet naar school of werk. “Dat vonden we echt zorgwekkend”, vertelt mede-initatiefnemer Annoeska. “We vinden dat iedereen toegang zou moeten hebben tot hygiënische menstruatieproducten.” Daarom begonnen drie vriendinnen in oktober 2021 met het opzetten van MUP’s in de regio’s waar ze wonen. Inmiddels heeft Samen Voor Elkaar 52 locaties in beheer, waaronder in vijf vestigingen van Bibliotheek Zuid-Kennemerland.

Menstruatieproducten voor iedereen

“Een MUP is een menstruatieproducten uitgiftepunt”, vertelt Annoeska. “Het is een kastje waar menstruatieproducten, zoals tampons en maandverband, in liggen. Mensen die geen geld hebben om zulke producten te kopen, kunnen hier gratis aan menstruatieproducten komen. MUP’s zijn nodig omdat er dus personen zijn die noodgedwongen thuis moeten blijven als ze ongesteld zijn, of met toiletpapier in hun onderbroek rondlopen omdat ze gewoonweg niets beters hebben. Dat is heel onhygiënisch en daar kun je echt ziek van worden.”

“De bibliotheek is de ideale plek voor een MUP”, vertelt Annoeska. “Deze locaties zijn voor iedereen toegankelijk. Bovendien hangen de kastjes in de toiletten, dus in principe ziet niemand dat je producten uit het kastje pakt. Er is veel schaamte rondom dit onderwerp. Daarom zijn we blij met MUP’s op meerdere locaties. Zo zit er altijd wel eentje bij jou in de buurt. Of je fietst juist naar een uitgiftepunt waar je niet veel mensen kent en je anoniem kunt zijn. We krijgen regelmatig te horen vanuit de bibliotheek dat mensen heel blij zijn met deze MUP-locaties. Daar doen we het voor!”

Ondersteunen en uitbreiden

“Dit idee ontstond toen een van ons het verkeerde maandverband had gekocht. Zonde om weg te gooien, vonden we. Na een wat zoeken op internet kwamen we terecht op de website van het Armoedefonds en bleek dat we in onze buurt niet heel veel locaties hadden om menstruatieproducten te doneren. Dus begonnen we zelf donatiepunten en MUP’s in de regio.”

De dames zamelen op vrijwillige basis geld en menstruatieproducten in. “Ook open verpakkingen zijn welkom”, vertelt Annoeska. “We pakken de producten in met een lintje en een strikje om het er gezellig uit te laten zien en verdelen ze daarna onder de MUP’s. Als kastjes bijna leeg zijn, zorgen we dat we ze weer op tijd bijvullen, zodat niemand misgrijpt. Inmiddels hebben we nog meer mensen die ons af en toe helpen, want we krijgen er steeds meer locaties bij.”

Bekendheid creëren

“Tot nu toe krijgen we hele positieve reacties op ons werk”, zegt Annoeska. “We merken ook dat mensen niet weten dat het zo’n groot probleem is in Nederland. Mensen staan er niet bij stil en zeggen vaak: maar je kunt toch wel een paar euro betalen? Daarom is het belangrijk dat er steeds meer MUP’s komen en dat het onderwerp daardoor meer aandacht krijgt en bespreekbaar wordt.”

De MUP-kastjes hangen in verschillende vestigingen van Bibliotheek Zuid-Kennemerland: Haarlem Noord, Haarlem Schalkwijk, Haarlem Oost, Haarlem Centrum en Hillegom. De MUP-kastjes hangen in de damestoiletten of in de algemene toiletten.

Wil jij iets betekenen in de strijd tegen menstruatiearmoede? Bekijk dan de website van Samen Voor Elkaar.