Suzanne tipt: fijn met een stapel boeken op de bank

Gepubliceerd op: 23 december 2021 13:15

suzanne tipt

Ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Of is jouw kind een echte boekenwurm? Ik geef je tips! Dit keer over leesplezier, hutten bouwen en de ontdekking van informatieve boeken.

Bijna alle kinderen vinden boeken en lezen leuk, áls ze maar het goede boek te pakken krijgen. De winter is het perfecte moment om samen nieuwe boeken te ontdekken, voor te lezen en zelf te lezen. De vondst van een nog onbekende boekenserie, even verdwalen in een magische wereld of alles leren over je favoriete dier: allemaal verschillende manieren van leesplezier. In de Bibliotheek vind je de fijnste boeken om de winter mee door te komen.

Boekenseries die je gelezen moet hebben!

Gezellige hut

Nu we regenachtige middagen (is het pas half twee?) voor de boeg hebben, is het tijd om lekkere leesplek in te richten. Of te bouwen! Dat kan zo klein of groot als je zelf wil. Wat in elk geval handig is, is een plek met veel kussen en dekens. Lekker knus op een kluitje lezen kan natuurlijk gewoon op de bank. Heb je wat ruimte, tijd en energie over om uit te pakken? Bouw dan een hut waarin je lekker kunt (voor)lezen. Of beter: laat ze die hut zelf bouwen.

Benodigdheden voor een regenachtige zondag of een koude vakantie

• Een stapel bibliotheekboeken (serveersuggesties hieronder)
  • Veel dekens en kussens
  • Eventueel: een geschikt plekje om een tent te bouwen
  • Warme chocolademelk, slagroom naar keuze
  • Zaklamp of ander lampje
  • Genoeg tijd

Klaar met inrichten? Pak dan de boeken erbij.
Met welk boek gaan we beginnen? Oudere kinderen kun je zelf hun gang laten gaan. Maar ook zij vinden het fijn om voorgelezen te worden of om samen (om en om een stukje) te lezen in een boek. Of je leest gezellig naast elkaar ieder in je eigen boek.

Informatieve boeken

Ik wist het eigenlijk al, maar laatst werd ik er weer eens aan herinnerd toen ik met een stapel boeken een klas in kwam. Bijna alle kinderen zijn gek op informatieve boeken. Ook jonge kinderen die nog niet zelf kunnen lezen bladeren graag in een boek over wilde dieren, dino’s, vulkanen of sport. Altijd een succes: haaien en paarden.

Informatieve boekentips

Boeken die tot actie aanzetten

Heb jij thuis een echte doener? Een goede aanvulling op je stapel prentenboeken, leesboeken en informatieboeken is een boek dat je kunt gebruiken om uiteindelijk iets te doen. Een boek over knutselen, tekenen, programmeren, schaken of een andere hobby.

Luisteren kan ook!

Als je die lekkere leesplek dan toch hebt, dan kun je daar ook een luisterboek luisteren. Ideaal voor kinderen die even geen zin hebben om te lezen of die gewoon heel erg toe zijn aan vakantie of een weekend en een beetje moe zijn. Ook voor kinderen voor wie lezen moeilijk is en het leesplezier soms ver te zoeken is zijn luisterboeken echt een uitkomst.
Met je bibliotheekpas heb je toegang tot ontzettend veel luisterboeken die je gewoon via je telefoon, computer of tablet kunt luisteren. Wil je meer weten? Neem hier een kijkje.

De winter koud, nat en saai? Ik hoop dat je met deze (boeken)tips de komende tijd lekker kunt genieten!

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (12 en 14). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.

Gratis lid tot 18 jaar!

Zijn je kinderen nog geen lid van de bieb? Meld ze dan nu aan en vermeld de kortingscode WJGD21-22 op het aanmeldingsformulier. Je betaalt dan geen inschrijfkosten en bent gratis lid.

Als lid kun je gebruikmaken van talloze boeken zoals voelboekjes, prentenboeken en Makkelijk Lezen Plein boeken. Maar ook handige online diensten zoals Junior Einstein en digitale prentenboeken vallen onder je abonnement.

We hebben 10 vestigingen, zo is er altijd eentje bij jou in de buurt!

Ja, ik wil een gratis jeugdabonnement