Suzanne tipt: Media Ukkie Dagen

Gepubliceerd op: 20 maart 2023 14:52

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer de Media Ukkie dagen: boeken, luisterboeken voor de jongste jeugd, De Voorleeshoek en meer!

Tijdens de Media Ukkie Dagen van 24 maart t/m 31 maart gaat het over aandacht voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Bij mediawijsheid en jonge kinderen denk je algauw aan educatieve apps, schermtijd, online veiligheid en YouTube-filmpjes die al dan niet geschikt zijn. Maar ook aan tv, de rol van reclame en bij wat oudere kinderen aan influencers (hóé ken je dat drankje?).
Als leesbevorderaar denk ik bij media ook ‘gewoon’ aan luisterboeken, e-books en de Voorleeshoek. En aan papieren boeken!

Kom, we gaan een boek lezen!

Voor jonge kinderen is het belangrijk om in aanraking te komen met boeken. Hoe werkt een boek dan? Het heeft een voorkant, je slaat de bladzijden om, er staan vaak illustraties in die bij de tekst horen… Een prentenboek lees je meestal in één keer uit, van kaft tot kaft. Over een voorleesboek of een boek met meerdere verhalen doe je wel een paar avondjes. Allemaal dingen die voor ons bekend zijn, maar die kinderen moeten leren.

Peuters

Er zijn heel veel leuke boeken over woorden, letters, lezen en voorlezen.

Interactief

Een kind dat de aandacht er moeilijk bij kan houden of moeilijk kan stilzitten? Kies eens een interactief boek met kleine opdrachtjes.

Handige links

Onderweg in de trein of de auto of gewoon zin om lekker samen naar een boek te luisteren? Ontdek de fantastische collectie luisterboeken van de online Bibliotheek. Ook voor jonge kinderen, gewoon te leen met je biebpas. Heel handig: je kunt luisterboeken zoeken op onderwerp en op figuur. Zo vind je meteen een boek dat bij jouw kind past.

En o ja, waarom je toch graag een luisterboek of digitaal prentenboek kiest in plaats van een YouTube-filmpje? Boekentaal is rijke taal, heel goed dus om moeilijke woorden en zinnen mee te leren die juist weer zo belangrijk zijn voor op school.

Voorleeshoek

De Voorleeshoek is een website met een geweldig aanbod aan voorleesfilmpjes. Die was er nog niet toen mijn kinderen jong waren, of ik kende hem in elk geval niet.

Vanaf de website van de Bibliotheek kun je met je pas gratis inloggen. Dan kun je kiezen tussen filmpjes voor 0-4 jaar, 4-7 jaar en 7-10 jaar. Het leuke is dat er ook informatieve boeken worden voorgelezen. En er zijn afspeellijsten: wat dacht je van bijna een uur lang voorleesboeken over dino’s, Pasen of muziek?

Lekker samen lezen en voorlezen is heel gezellig, maar deze website is perfect als jij even geen tijd hebt. Of om te tippen aan gezinnen die in een andere thuistaal voorlezen, maar ook Nederlandse boeken willen aanbieden aan hun kind.

Prentenboeken in alle talen

Wil je juist een boek in een andere taal beluisteren? Of eerst in je eigen thuistaal en later in het Nederlands? De Voorleesexpress heeft een prachtig initiatief met de website prentenboekeninalletalen.nl. Prentenboeken zoals Idje wil niet naar de kapper, Waar is mijn noedelsoep, Maar eerst ving ik een monster en Kom uit die kraan (echt een geweldig boek!) zijn ingesproken in heel veel verschillende talen. Zo kunnen nog meer kinderen genieten van prentenboeken.

E-books

Zelf lees ik graag papieren boeken, maar er zijn momenten dat een e-book heel handig is. Op vakantie bijvoorbeeld, als je niet voor alle gezinsleden een hele stapel boeken mee wil nemen. Of als je een boek bij je hebt waar je ineens niet zo’n zin meer in hebt. Of, en dat overkomt mij nog wel eens, als je een populair boek wil lezen dat vaak is uitgeleend. In die gevallen kijk ik toch even bij de e-books. En als je geen e-reader hebt, kun je de boeken gewoon lezen op een laptop, tablet of telefoon. Ken jij de collectie e-books voor de jongste jeugd al?

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (13 en 15). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.