Suzanne tipt: Mooie Boeken voor kinderen

Gepubliceerd op: 4 augustus 2021 15:00

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer over mooie boeken die jouw kind zeker zullen raken.

Afgelopen keren schreef ik over spannende boeken en informatieve boeken. Hoog tijd om het te hebben over Mooie Boeken. Lezen is belangrijk om je te redden in de wereld, beter te worden in taal en lezen maakt je meer empathisch. En vooral fijn: met een boek kun je in de huid van een ander kruipen en een nieuwe wereld ontdekken!

Kindermenu?

Kinderen kiezen zelf graag grappige boeken: Dogman, De waanzinnige boomhut, Dagboek van een muts. Dat leest lekker weg. Maar vaak hoor ik ouders, leerkrachten en docenten verzuchten: ze lezen nog stééds alleen maar Het leven van een loser.
Tja, wat dan? Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt met eten. Kinderen kiezen graag pizza en pannenkoeken. Maar dat eten ze natuurlijk niet elke dag omdat wij ze ook andere gerechten aanbieden, om hun smaak te ontwikkelen. Zo is het ook met boeken: kies naast strips en de bekende favorieten eens een Mooi Boek. Zo ontwikkelen kinderen, net als bij eten, hun boekensmaak. (En als pasta vongole een te grote stap is, dan bied je een kleine variatie op een favoriet gerecht.)

Mooie Boeken lezen

Variatie aanbieden dus: je selecteert boeken, helpt kiezen en vertelt kort waar een boek over gaat. Heb jij thuis een echte ‘serielezer’, dan kan het best lastig zijn om je kind aan een ander genre te krijgen. Je kunt dan natuurlijk ook een Mooi Boek voorlezen aan je kind of als het boek als luisterboek nemen. Met een Mooi Boek bedoel ik boeken die wat meer vragen van de lezer, qua taalgebruik of qua inlevingsvermogen. Het zijn vaak ook de boeken die je wat meer bijblijven en die je anderen graag aanraadt. Mooie Boeken dus!
Zo luisterden wij tijdens een lange autorit Soldaat Wojtek, van Bibi Dumon Tak. (Zie de online Bibliotheek voor luisterboeken.)

Dit jaar zocht mijn zoon een boek om in de klas te lezen.
‘Wat voor soort boek wil je dan?’ vroeg ik.
‘Ik wil dat boek over die beer (spoiler: soldaat Wojtek dus) nog wel een keer zélf lezen.’
Het had echt indruk op hem gemaakt!
En mijn oudste zei: ‘Doe mij maar een boek van de schrijver van Gozert’ (aanrader!).
Door het voorlezen en het luisteren naar luisterboeken wordt de boekensmaak van je kind een beetje breder en blijft hij of zij niet in de eeuwige pizza Margherita hangen.

Boeken met betekenis

Er zijn zó veel prachtige boeken over dingen die echt gebeurd zijn, die zouden kúnnen gebeuren of die je meenemen in een fantasiewereld. Geregeld verschijnen er allerlei lijstjes die je kunnen inspireren. Je kunt ook luisteren naar De Grote Vriendelijke Podcast, waarin de makers kinderboekenschrijvers interviewen en nieuwe boeken presenteren.
Heb jij een avondje vrij en zin om te lezen? Kies eens een mooi kinderboek. Zo blijf je op de hoogte van het actuele kinderboekenaanbod, toon je interesse en laat je je kind zien dat je lezen belangrijk vindt. Je doet er trouwens ook de toekomstige juffen, meesters en docenten op school een plezier mee. Want tussen de Boomhut van tig verdiepingen (briljant bedacht overigens) en de boeken die ze op de middelbare gaan lezen zitten nog heel wat stappen. Die wil je gewoon niet missen.

Wat werd er in jouw jeugd voorgelezen? Matilda, De koning van Katoren? Meester van de zwarte molen? Hoog tijd om een nieuw lijstje favorieten te maken! De boeken hieronder zijn trouwens niet allemaal serieus, sommige zijn gewoon grappig of juist héél spannend.

Mijn kinderen kiezen steevast pizza Margherita. Ze weten niet eens wat dat is, pasta vongole. Maar een nieuw Mooi Boek ligt al voor ze klaar. Pick your battles.

Tot 8 jaar

9-12 jaar

Vanaf 12 jaar

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (12 en 14). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.