Suzanne tipt: originele vondsten in de bieb

Gepubliceerd op: 30 juni 2021 09:00

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer over struinen en originele vondsten in de bieb.

Bijna zomervakantie, even lekker tijd om op vakantie te gaan. Of niet natuurlijk. Een beetje lummelen en een dagje tuin of strand vind ik ook al fijn. Verder ben ik een liefhebber van struinen in de bieb. Er zijn nog zoveel leuke boekengenres te vinden. En dat geldt ook voor de jeugdafdeling!
De mooiste vondsten doe ik als ik even de tijd ervoor neem. Mijn collega’s weten het al: daar loopt ze weer, met twee tassen vol en dan ook nog een paar boeken onder mijn arm. Ik wil altijd meer meenemen dan ik kan dragen.

Dwalen tussen de kasten

Soms zoek ik gericht naar boeken van mijn verlanglijstje (ken je die optie al in de Iguana Bibliotheek app?), maar liever kijk ik gewoon rond in de bieb. Dan vind ik een prachtig vormgegeven jeugdboek over het klimaat. Die ene schoolklas zocht nog boeken over dieren die zich aanpassen aan hun omgeving. En is er nog iets nieuws op het Makkelijk Lezen Plein?

Voor wie zijn die boeken die ik verzamel? Een deel van de boeken lees ik zelf: hoe meer boeken ik ken, hoe gemakkelijker en leuker mijn werk. Daarnaast zijn er boeken voor scholen waar ik als leesconsulent (een soort leesbevorderaar) werk. Daar adviseer ik bijvoorbeeld kinderen die nooit een leuk boek kunnen vinden. En dan neem ik er nog een paar mee voor mijn eigen kinderen. Ik kan het altijd proberen, toch?

Het leukst blijven de boeken waarvan je niet wist dat je ze wilde lezen totdat je ze ziet. Een humoristisch weetjesboek over uilen, een boek met raadsels en mysteries om op te lossen, een boek met mythes of fabels. Die boeken staan niet altijd in de A-, B- of C-kast of bij de prentenboeken, maar juist bij de informatieve boeken. In de AJ- of J-kast staan niet alleen dikke pillen over dieren of geschiedenis maar ook de raadsels en moppen, de ‘escape’-boeken, de boeken over gamen en TikTok… Dit zijn precies die onderwerpen die een niet-lezer wel eens over de streep zouden kunnen trekken. Of die juist interessant zijn voor een kind dat erg goed leest, maar nog niet aan bepaalde leesboeken toe is vanwege de onderwerpen. Kortom: de ideale plek om je stapel leesboeken of strips mee aan te vullen.

Doetip bij een boek

Kies een leuk informatieboek dat je kind zelf kan lezen, bijvoorbeeld Lees dit boek niet of Mijn papa is het grootst. Dat zijn informatieboeken die je niet per se van begin tot eind hoeft uit te lezen, je kunt gewoon lekker heen en weer bladeren. Jij leest eerst een stukje uit het boek en zegt: ‘Ik heb drie weetjes uit het boek. Maar let op: ééntje is er niet waar. Kun jij bedenken welke?’

Uit Lees dit boek niet kies je bijvoorbeeld:

• Ik heb in dit boek gelezen dat ongeveer 10% van de piranha’s vegetariër is!
  • Het dier dat het hoogst kan springen is de poema, die springt wel 9 meter hoog.
  • De huid van een dolfijn vernieuwt zich elke 2 uur.

Welke is niet waar? Weetje 2, het dier dat het hoogst kan springen is namelijk de dolfijn.

Goed geraden? Je kunt laten zien waar het in het boek stond. Daarna geef je het boek aan je kind. Hij of zij leest een paar stukken uit het boek en dan moet jij als ouder raden welk weetje niet waar is. Zo ben je als ouder betrokken bij het boek dat je kind leest en doe je iets samen. Je kunt natuurlijk ook zonder quiz het boek samen (om en om hardop) lezen.

• Bart Meijer, Michiel Eijsbouts Lees dit boek niet!

Houd je van vieze, gekke en onzinnige weetjes? Met veel grapjes komen ruim 300 weetjes aan bod rond thema's als pech, geld, dieren, eten en drinken, poep, liefde en geschiedenis. Met quizvragen, doe-tips en stripachtige kleurenillustraties. Makkelijk te lezen. Vanaf ca. 9 t/m 12 jaar.

Gedrukt boek

• Henriette Boerendans Mijn papa is het grootst

Een kleine kalong, een witte neushoorn, een Masaigiraf en nog elf jonge dieren beweren dat zij de grootste vader hebben. Ze vertellen wat hun vader allemaal kan en wat hem zo bijzonder maakt. Maar welk dier is echt het allergrootst? Met dierenweetjes en sfeervolle paginagrote houtsnedes in kleur. Vanaf ca. 4 t/m 8 jaar.

Gedrukt boek

Serie: Wist je dat?

• Uilen

• Neushoorns

• Leeuwen

• Krokodillen

• Mollen

• Wolven

• Pinguïns

• Olifanten

• Tijgers

• Piranha's

• Octopussen

• Dinosaurussen

• Padden

• Spinnen

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (12 en 14). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.