Suzanne tipt: back to school

Gepubliceerd op: 19 augustus 2021 10:06

Suzanne Tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer over een goede start van het nieuwe schooljaar.

We hopen natuurlijk dat de nazomer nog eindeloos duurt, maar we moeten er weer aan geloven: back to school. Ik houd wel van het begin van het schooljaar. Het is voor mij een nieuwe start, net als 1 januari. Het doet mij trouwens ook altijd denken aan de geur van nieuwe potloden en het gedoe van ‘passen je gymschoenen nog voor het nieuwe schooljaar?’

Het nieuwe jaar is ook: naar een nieuwe groep gaan of misschien zelfs naar de brugklas. Nieuwe dingen leren, andere schoolvakken en… nieuwe boeken ontdekken!
Misschien heeft jouw kind stapels boeken gelezen in de vakantie of lekker veel Donald Ducks verslonden. Zo niet, dan is het begin van het schooljaar - met net even wat meer structuur - een perfect moment om je biebpas er weer bij te pakken en met je kind te gaan lezen en voorlezen.

Leren lezen in groep 3

Gaat jouw kind naar groep 3 dan is dat is extra bijzonder. Want hoewel er in de kleutergroepen al veel aandacht is voor letters, boeken en geletterdheid, start het échte lezen in groep 3. In de bieb ga je naar de kast Leren lezen (dit staat op het bord net boven de kast bij de boeken). De meeste kinderen starten met S, dat staat voor Avi Start. Meer informatie over leren lezen vind je hier.

Boekentips voor groep 3

Hieronder vind je boekentips voor groep 3: leuke bundels, samenleesboeken en strips voor beginnende lezers.

Welke kast?

Na de Leren lezen kast (die loopt tot Avi midden 4) lezen kinderen op belevingsniveau. Ze hoeven hun boeken dan niet meer op Avi-niveau te kiezen. Zij kiezen uit de A-, B- of C-kast. Als richtlijn kun je aanhouden dat kinderen vanaf een jaar of 9 in de B kast kunnen gaan snuffelen. Vanaf een jaar of 12 in de C-kast. De aanduiding A, B of C zegt niks over de technische moeilijkheid van de boeken en over het leesniveau, maar over de onderwerpen: het ontwikkelingsniveau dus.
Wat ik best vaak tegenkom: een jong kind dat al heel goed technisch leest en in de C-kast een boek wil kiezen ‘want ik heb Avi Plus’. Nu weet ik dat geen enkel kind hetzelfde is, maar meestal zijn deze boeken geen aanrader omdat ze nog niet passen bij het ontwikkelingsniveau. Dus: lekker naar de B-kast of de informatieve boeken!

Leuke boeken over school

Er zijn talloze boeken over school. Wat dacht je van een boek dat geschreven is door 20 leerkrachten (Hallo allemaal) of over een school waar je leert rekenen met pizza’s (De beste school van de wereld)?

Aan het werk voor school

Misschien moet jouw kind dit jaar wel een werkstuk schrijven of een spreekbeurt houden. Of op school informatie zoeken bij een bepaald thema. Bij de Bibliotheek hebben we daar iets handigs voor!
Op de website is ontzettend veel informatie te vinden voor schoolopdrachten. En het mooie is: het is speciaal voor de doelgroep geselecteerd. Bijvoorbeeld voor groep 5/6 en groep 7/8. Vergeet dus eindeloos struinen via Google en veel te moeilijke teksten die je kind kopieert en plakt (herkenbaar?)
Je komt dan op de website van de Jeugdbibliotheek. Je kunt zoeken op allerlei thema’s: de aarde, dieren en planten, geschiedenis, techniek, sport en nog veel meer. Superhandig!
Klik op een onderwerp en kies voor de groep waar je kind in zit. Als je naar beneden scrollt vind je:

• Informatie
  • Boekentips over het onderwerp
  • Filmpjes (o.a Schooltv en Jeugdjournaal)
  • Handige websites (Willem Wever en Docukit)
  • Soms interactieve animaties
  • Suggesties voor gerelateerde onderwerpen

Zo weet je zeker dat jouw kind de informatie bekijkt die bij zijn of haar leeftijd past. Verder is het fijn dat de informatie al een beetje gestructureerd is. Zelf moedig ik mijn kinderen aan altijd hier eerst even te kijken. Niet elk onderwerp is beschikbaar, maar heel veel wel!

Hou het zomergevoel nog even vast en heel veel plezier en succes dit schooljaar!

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk bij de afdeling Educatie van de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (12 en 14). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik hou me ook bezig met leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.