Suzanne Tipt: de Kinderjury

Gepubliceerd op: 27 februari 2023 15:33

suzanne tipt

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer de Kinderjury en boeken voor nieuwsgierige kinderen.

Het leukste aan de Kinderjury? Dat kinderen zelf bepalen! Op welk boek gaat jouw kind stemmen tijdens de stemweken van de Kinderjury?

Wat gaan ze kiezen?

De Kinderjury bestaat sinds 1988. Er bestonden al literaire prijzen voor kinderboeken, maar in dat jaar mochten kinderen voor het eerst bepalen welk boek zíj het beste vonden. In 1989 won Matilda van Roald Dahl. Het werd toen voorgelezen bij mij in de klas en het is een van mijn ‘beslissende boeken’ geworden. Een beslissend boek maakt van jou een lezer, maakt dat je het boek voor je verjaardag vraagt, zelfs als het boek net is voorgelezen op school. Wat is het beslissende boek van jouw kind? Of misschien moet het beslissende boek nog komen, dat kan natuurlijk ook.

Je mag bij de Kinderjury stemmen op elk boek dat verschenen is in 2022, maar om je te helpen zijn er tiplijsten gemaakt: een lijst van 25 boeken voor de leeftijd van 6-9 jaar en een voor de leeftijd van 10-12 jaar. Neem voor inspiratie eens een kijkje op de speciale Kinderjurypagina op onze website! Vanaf 10 tot 24 april kun je stemmen, dus je hebt nog even.

Wat dacht je bijvoorbeeld van Meesterkok uit de fantastische serie over Bob Popcorn. Met twee jongens met dyslexie die niet graag lezen en voor wie we altijd hard op zoek moesten naar iets wat dan ‘wel te doen was’, had ik dit boek een paar jaar geleden heel graag gehad. Stomste week ooit – Maandag zou ik waarschijnlijk daarna voor ze hebben gekozen.

Of lees nog gauw Bureau Speurneus en de junglebende van Jozua Douglas, het tweede deel in de serie Bureau Speurneus. (Deel 1 gaat over een moord in een bibliotheek, dat boek móést ik natuurlijk lezen - zoek de beschrijving over een saaie leesconsulent.) Jozua Douglas won al eens de Kinderjury met De gruwelijke generaal over Costa Banana, het land waar dit nieuwe boek zich ook afspeelt.

Ik ben ook fan van de dierenverhalen van Toon Tellegen. Ooit las ik die met een leesclub op een school met een groep kinderen. Het is zo leuk om te zien hoe zij omgaan met de filosofische of absurdistische situaties uit de dierenverhalen. Probeer maar eens uit! Nog een heel ander maar ook grappig boek over dieren is Pluk en Pluis over een cavia en nóg een cavia, of nee… een ninjavia.

Bliksemkind en Mot en de metaalvissers noemde ik eind vorig jaar als boeken die op mijn nachtkastje lagen te wachten. Inmiddels gelezen en… heel mooi. Voor kinderen die houden van een verhaal om je over te verwonderen en in te verliezen.

En tja De grijze jager en Broederband daar heb ik een zwak voor. Ook al hebben we het over deel 16 (!) en deel 9. Want die boeken hebben ons vele uren vermaak gebracht met verhalen over kastelen, boogschieten, stoere meisjes, broederbanden en het bijzondere beroep van grijze jager. En ze hebben van onze jongens dan geen lezers maar wél ‘luisterlezers’ gemaakt. Beslissende boeken dus.

En dan is dit nog maar een kleine tiplijst: er zijn nog een heleboel geweldige boeken in de lijst. Ik zou niet kunnen kiezen en dat hoeft gelukkig ook niet. In mei weten we wat de kinderen hebben gekozen.

Nieuwsgierig?

Is jouw kind niet echt een ‘verhalenlezer’, maar meer een ‘weter’? Een nieuwsgierig kind dat alles weet over witte tijgers of planeten? Kijk dan eens op onze Werkstukken & Spreekbeurtenpagina. Handig voor schoolwerk en heel leuk voor kinderen die van informatie(boeken) houden. In het boek Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda geven dieren een spreekbeurt over andere dieren. Heel anders, maar ook grappig is de Wist je dat-serie over dieren, met weetjes en strips. Na Mollen kun je kiezen voor krokodillen, slangen, wolven, uilen en nog veel meer. Maar er zijn ook boeken voor kinderen die interesse hebben in geld (verdienen), filosofie, lego, kunst en sport.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (14 en 16). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.